article/header_images/d704c6fc20d9411eab376cbf9fc46e04.pngarticle/featured_images/df6c6d9210674b56b3223fcda0c57fca.png

ZEYTİNBURNU KÜLTÜR SANAT, 100 YÜZE İMZA VE SÖYLEŞİ PROGRAMINDA YAZAR MONA A. TUFAN’I AĞIRLADI

28 Mayıs 2021
youtube-icon

Sunuculuğunu Samed Karagöz’ün üstlendiği ve 26 Mayıs Çarşamba günü gerçekleşen söyleşide, Mona A. Tufan’ın İnsan, Hakikat ve Anlam kitabı ele alındı.

Mona Tufan, eserini Rene Guenon ve Gelenekselci Ekol’ün görüşleri çerçevesinde modern insanın anlam ve hakikat arayışı, bunun neden kaynaklandığı ve nasıl çözülebileceği çerçevesinde hazırladığını belirtti. “Rene Guenon’un merkezinde gelişen Gelenekselci Ekol’e göre, ister duyu verilerinde temellensin isterse rasyonel akla dayandırılsın, salt insan aklıyla nesneler arasında gelişen ilişki biçimi anlamı vermiyor. Gelenekselcilerin ifade ettiği biçimiyle anlam, nesnelerin dış özelliklerinde ya da rasyonel akılda bulunan yahut nesne akıl karşılaşmasından doğmaz. Anlam nesneye maddesi ve niceliği tarafından değil, özü ve niteliği tarafından veriliyor ve nesnenin özü metafizik bir ilkeye bağlı. Anlam bütünüyle metafiziktir.”

Modern İnsanın Varlığı Anlamlandırma Problemi

Tufan, modern insanın varlığa anlam verme problemi yaşadığını söyledi. “Gelenekselci perspektiften bakıldığında bu problemi nedeni, varlığın özüne, hakikatine ilişkin bir metafizik ilkeden yoksun olmasıdır. Modern bilim ve felsefe, fenomenal alanla sınırlıdır ve metafizik bilgi imkânını reddeder. Gelenekselcilere göre metafizik bilgi kavramı aşkın kaynaktan edinilen bilgidir. Anlam oluşta değil Varlık’tadır. Modern insan, rasyonalite ve duyularla ve bu ikisinin bağlı bulunduğu fenomenal alanla sınırlanmıştır, nesneye verilen anlamın ya sadece zihin temelli olduğunu belirtir; böylece “Ben”in nesneye atfettiğinden başka bir anlam ve hakikatin olmadığına ya da en iyimser ifadeyle bilinemeyeceğine hükmetmek zorunda kalır.”

Gelenekselci Ekol’ün adlandırmasıyla medeniyetler “Geleneksel Medeniyetler”dir dedi Mona Tufan. “Modernlik öncesi dönemde insanlığın “Geleneksel medeniyetler” içinde yaşadığı görülür. Geleneksel bir medeniyet Guenon’a göre vahye dayalı medeniyettir. Vahye dayalı medeniyetler anlam ve hakikati Tanrı’dan alırlar. Bu nedenle özleri birdir. Guenon’a göre anlam ve hakikat, tarihsel bir olgu değil, her medeniyette içkin biçimde sembolik olarak taşınıp korunan içsel ve entelektüel öz, soyut bir ilkedir.”

Tufan, Guenon’a göre modern insanın arada kaldığı durumlardan bahsetti. “Guenon, modern insanın hümanizmle başlayan ve rasyonalizmle devam eden süreçte birey-üstü bir otoriteyi, rasyonel akıl-üstü bir melekeyi, fenomenal alan-üstü bir bilgiyi reddeder hale gelmesini, onun manadan maddeye, nitelikten niceliğe, özden görünüşe, hakikatten aldanışa düşüşü olarak ele alır. Bu düşüşle birlikte metafizik imkânın yitiriliş, modern insanın elinde dayanak noktası olabilecek iki unsur kalmıştır: bilimselcilik ve ahlakçılık. Bu durumu modern insanın rasyonel akılla duygu arasında sıkışmışlığı olarak izah eder. Modern insan bilimselcilikle rasyonel aklın kalıpları içine girmekle, ahlakçılıkla duygu dünyasını tatmin etmeye çabalar.”

Gelenekselci Ekol’ün Modern İnsana Yaklaşımı

Mona Tufan, Guenon’a göre hakikatin belli bir düzlemde görünen fragmanından ibaret olduğunu zikretti. “Onun için varlığın bilgisi olan metafizik bilgi değişmeyen külli ilkelerin bilgisidir. Modern insan ise varlığı asla “olmaya” ya da “kendini ifşa”ya bırakmaz. Modern insanın anlam ve hakikat problemi çözülmemiş biçimde bir varoluşsal sızı olarak durmaktadır. Guenon düşüncesinde yalnızca Gelenek insanın anlam problemini çözebilir, çünkü Gelenek hakikati ve anlamı ihtiva eden metafizik ilkeye sahiptir. Guenon, anlamın metafizik bilginin insana intikali ile ortaya çıktığı kanaatindedir. Metafizik bilgi ise insanın kendisini fethe çıktığı ve ele geçirdiği bilgi değildir. O kendini insana gösterir ve karşısında bu bilgiye muhtaç olduğunu idrak eden ve varlığın kendini ifşa edişine hazır durumda olan insanı arar. Gelenekselci anlayışta anlam, aşkın bir ilkeyi kabulde Tanrı ve insan arasındaki ilişkide ortaya çıkar ve insandan tüm varlığa yayılır. İnsanlık tüm Geleneksel medeniyetlerde, anlam ve hakikat problemini, insanı Tanrı önünde edilgen ve alıcı, evren önünde Tanrı’dan aldığı metafizik bilgi ile etken ve verici durumda kabul ederek çözmüştür. Gelenek’te insan, evrenle Tanrı arasında ara durumda kabul edilir. Ona göre metafizik bilgi imkânından söz edildiğinde, insanda bunu kabul edecek meleke olarak rasyonaliteden değil entelektüaliteden bahsedilir. Onun düşüncesinde rasyonalite de duyum ile müdrike arasında yer alır ve aracı rolü üstlenir. Guenon, entelektüalitenin modern dünyada ya yok sayıldığı ya da anlam kaymasına uğradığı kanaatindedir. Gelenekselci görüşte entelektüalite irfani bir bilgiye erişim imkânı olan bir melekeyi temsil eder. Rasyonalite ise her şeyin temeli olmadığı gibi, Geleneksel bir medeniyette ancak entelektüalitenin alıp kabul ettiği metafizik bilginin beşeri alana aktarılması ve uygulanması söz konusu olduğunda devreye girer. Gelenek insana hem ilk düşüşle kaybedilen asli mükemmelliğe dönüş imkânı hem de hakikat ve anlamı içinde bulunduran irfanı temin eder.” 

Etkinlikleri Pdf Olarak İndir

Seçmiş olduğunuz ay ile ilgili tüm etkinlikleri katalogdan görebilirsiniz

Kasım 2024 Ayı
Broşürü

Hemen İndir

Sıralama Seçenekleri

2024 - 2025 Kültür Ve Sanat Kursları

Zeytinburnun'nda Ramazan 2024

Karne Festivali 2024

Kültür Sanat Kursları 2023 - 2024

3. ON5SIFIR7 FİLM HAFTASI

Mayıs - Haziran 2023

Zeytinburnun'nda Ramazan 2023

Kültür Sanat Kursları 2022-2023

Kültür Sanat Kursları 2021-2022

Mayıs - Haziran 2022

Mayıs - Haziran 2021

Kültür Sanat Kursları 2020-2021

Kültür Sanat Kursları 2019-2020

Kültür Sanat Kursları 2018-2019

Kültür Sanat Kursları 2017-2018

Kültür Sanat Kursları 2016-2017

Kültür Sanat Kursları 2015-2016

Kültür Sanat Kursları 2014-2015

Toprakla Şiir Yazmak

Mevlana’nın Aşk Çağrısı

Sıralama Seçenekleri

ELİSA ZONARO'NUN İSTANBUL'U

“O AĞAÇ” Mehmed Özçay Fotoğraf Sergisi

İnsanlığın Evrensel Yıkımı - Filistin Mücadelesi

Resimlerle “15 TEMMUZ” Sergisi

Lalezar - Rauf Tuncer

Geleceğin Ustaları 10

Fahreddin Paşa Medine Müdafii

Artı'k Sanat - Metin Aşoğlu

Yıl Sonu Kataloğu 2022 - 2023

Yıl Sonu Kataloğu 2021 - 2022

Yıl Sonu Kataloğu 2020 - 2021

ZKS Kültür Sanat Yıllığı 2023

Edebiyat ve Milli Mücadele Sempozyumu

“Yâ Şehr-i Ramazan” Hat Sergisi

Derin Yüzey - İlhan Aydan

Yeldeğirmenlerine Karşı - M. Zahit Büyükişliyen

Mohammed Imad Sergisi

Asker ve Ressam - Mehmet Ali Laga

Fevzi Karakoç - At'a Senfoni

Geleceğin Şifreleri - Hüsamettin Koçan

Mükemmel Boşluk - Hakan Şarkdemir Resim Sergisi

Formreform - İsmet Yedikardeş Retrospektifi

Hattat Mustafa Halim Özyazıcı

Kitaplar ve Kağıtlar

10 Yılda Yarışma Fotoğrafları Seçkisi

Mebus ve Şair Mehmet Âkif Ersoy

Zeytinburnu'nun 50 Yılı

Kültür ve Sanat Hayatımızda Ebüzziya Ailesi

Eski Evler ve Sokaklar

Medeniyetler Kapısı Mardin

Sanat ve Yaşamın İzinde

Şehre Tarih Düşmek

İrem Minyatür Sergisi

Sübhan Tespih Sergisi

Afrika’da Alınteri

Hakimiyet-i Milliye Timsali Bayrak

Gölgenin Tasarımı

Tophane İşi Lülecilik

Yerler ve Gökler Minyatür Sergisi

Katman Kat-ı Sergisi

Kültürel Semboller

Harflerin İzinde Hat Sergisi

Geleneğe Çağdaş Yorumlar

Bizde ve Dünyada Madalya Heykeltıraşlığı

Uluslararası Cam ve Kağıt Sanatları Sergisi

Geçmişten Günümüze Neyzen Emin Dede

Hayattan İzler Resim Sergisi

Ebruda İstanbul Düşleri Sergisi

Taner Alakuş ve Öğrencileri Minyatür Sergisi

Altın Laleler Ebru Sergisi

Sıralama Seçenekleri

ELİSA ZONARO'NUN İSTANBUL'U

“O AĞAÇ” Mehmed Özçay Fotoğraf Sergisi

İnsanlığın Evrensel Yıkımı - Filistin Mücadelesi

2024 - 2025 Kültür Ve Sanat Kursları

Resimlerle “15 TEMMUZ” Sergisi

Zeytinburnun'nda Ramazan 2024

Lalezar - Rauf Tuncer

Karne Festivali 2024

Geleceğin Ustaları 10

Fahreddin Paşa Medine Müdafii

Artı'k Sanat - Metin Aşoğlu

Kültür Sanat Kursları 2023 - 2024

Yıl Sonu Kataloğu 2022 - 2023

Yıl Sonu Kataloğu 2021 - 2022

Yıl Sonu Kataloğu 2020 - 2021

ZKS Kültür Sanat Yıllığı 2023

3. ON5SIFIR7 FİLM HAFTASI

Mayıs - Haziran 2023

Edebiyat ve Milli Mücadele Sempozyumu

“Yâ Şehr-i Ramazan” Hat Sergisi

Derin Yüzey - İlhan Aydan

Zeytinburnun'nda Ramazan 2023

Yeldeğirmenlerine Karşı - M. Zahit Büyükişliyen

Mohammed Imad Sergisi

Asker ve Ressam - Mehmet Ali Laga

Fevzi Karakoç - At'a Senfoni

Kültür Sanat Kursları 2022-2023

Kültür Sanat Kursları 2021-2022

Geleceğin Şifreleri - Hüsamettin Koçan

Mayıs - Haziran 2022

Mükemmel Boşluk - Hakan Şarkdemir Resim Sergisi

Formreform - İsmet Yedikardeş Retrospektifi

Hattat Mustafa Halim Özyazıcı

Kitaplar ve Kağıtlar

10 Yılda Yarışma Fotoğrafları Seçkisi

Mayıs - Haziran 2021

Mebus ve Şair Mehmet Âkif Ersoy

Zeytinburnu'nun 50 Yılı

Kültür ve Sanat Hayatımızda Ebüzziya Ailesi

Kültür Sanat Kursları 2020-2021

Eski Evler ve Sokaklar

Medeniyetler Kapısı Mardin

Sanat ve Yaşamın İzinde

Kültür Sanat Kursları 2019-2020

Şehre Tarih Düşmek

Kültür Sanat Kursları 2018-2019

Kültür Sanat Kursları 2017-2018

İrem Minyatür Sergisi

Sübhan Tespih Sergisi

Afrika’da Alınteri

Hakimiyet-i Milliye Timsali Bayrak

Kültür Sanat Kursları 2016-2017

Gölgenin Tasarımı

Tophane İşi Lülecilik

Yerler ve Gökler Minyatür Sergisi

Katman Kat-ı Sergisi

Kültürel Semboller

Kültür Sanat Kursları 2015-2016

Kültür Sanat Kursları 2014-2015

Harflerin İzinde Hat Sergisi

Toprakla Şiir Yazmak

Geleneğe Çağdaş Yorumlar

Mevlana’nın Aşk Çağrısı

Bizde ve Dünyada Madalya Heykeltıraşlığı

Uluslararası Cam ve Kağıt Sanatları Sergisi

Geçmişten Günümüze Neyzen Emin Dede

Hayattan İzler Resim Sergisi

Ebruda İstanbul Düşleri Sergisi

Taner Alakuş ve Öğrencileri Minyatür Sergisi

Altın Laleler Ebru Sergisi

Kapat
zksm
zeytinburnu belediyesi
Bizi Sosyal Medyadan Takip Edin