Haydar Ergülen: Cahit Zarifoğlu özerk bir şairdir.
Şair Haydar Ergülen’in her ay Zeytinburnu Kültür ve Sanat Merkezi’nde gerçekleştirdiği ve Türk şiirine etki eden bir şairin şiir yolculuğunu anlattığı ‘Şairin Yaşamı” seminerine bu ay İşaret Çocukları, Yedi Güzel Adam, Menziller, Korku ve Yakarış kitaplarının yazarı Cahit Zarifoğlu oldu. Zarifoğlu’nun çok sevilen bir şair olmakla birlikte üzerinde çok konuşulmayan bir şair olduğunu söyleyen Ergülen, şairin şiirlerinde başka şairlerden bir etkilenme olmadığını belirterek özerk bir şair olduğu tespitini dinleyicileriyle paylaştı.
Zarifoğlu ile tanışamadığını fakat 14 yaşlarında şiiriyle tanıştığını ifade eden Haydar Ergülen, bu anısını ve şiir yolculuğu hakkındaki bilgilerini dinleyicilere şu sözlerle aktardı: “1971 yılında Eskişehir’de Nabi Avcı, Ahmet Kot, Bekir Şahin, Atasoy Müftüoğlu ‘Deneme’ adlı bir dergi çıkarıyorlardı. Atasoy Müftüoğlu hariç diğerleri henüz lise öğrencisi idi. Ben de ortaokuldaydım. O dergide şiirlerimi yayınlardım. Dergiyi konuşmak için bir pasajda toplanır, çay ocağı gibi bir yerde konuşurduk. Bir gün Nabi Avcı o güzel okuyuşuyla ‘Aylak Göz’ adlı bir şiir okudu. Cahit Zarifoğlu’nun şiiriyle ilk tanışıklığım budur. Sonra da bana şairin ‘İşaret Çocukları’ kitabını hediye etti. O günden beri çok sevdiğim bir şair olmuştur.” “Cahit Zarifoğlu nereye bağlanacağı bilinmeyen bir şairdir. II. Yeni’nin olgunlaşmaya başladığı veya II. Yeni’nin sona erdiği zamanlarda yazıyordu. Fakat II. Yeni’den sayılmaz. Mesela İsmet Özel’e de benzemeyen bir şairdir. İsmet Özel kendisi II. Yeni’den etkilendiğini söyler. Cahit Zarifoğlu özerk bir şairdir. Özerklik anlamında Mehmet Taner’e benzetilebilir. Ece Ayhan’a benzetenler var, bu kolaycılık olur. Şiirsel olarak değil fakat süreç olarak belki benzetilebilir. Kendi çevresi içinde –İslami çevresi- kolay kabul edilen bir şair de değildir. İlk kitabıyla değeri anlaşılan bir şair olmamıştır. Mavera Dergisi’ni beraber çıkardığı Rasim Özdenören gibi isimlerin de hepsinden farklı yönleri olan bir şairdir. Dile getirdikleri, şiirinin zorluğu açısından aykırı bir kimliktir. Mesela şiirlerinde cinsellik vurgusu baskındır. Son kitabına kadar şiirini bir ideolojinin hizmetine vermez. Afganistan şiirlerini yazmaya başladığında şiirin de inancın hizmetinde kullanılabileceğini söylemeye başlar.” “Cahit Zarifoğlu ustasız bir şairdir. Alman Edebiyatı eğitimi almış, hatta tezini Rilke üzerine yapmış. Bunu bilenler Rilke’den etkilendiğini söyler fakat kendisi on tane şiirini okuduğunu söyler. Etrafındaki dostları da çok şiir okumadığını söyler. Benim şahsi fikrim de çok fazla şairle hemhal olmadığı yönünde. Ustasız bir şairdir.” “İşaret Çocukları kitabından sonra yazdığı 7 Güzel Adam kitabındaki 7 adamın da kendisinden yola çıkarak oluşturduğu karakterler olduğuna dair bir yazı okudum, bu görüşe katılıyorum. İşaret Çocukları, 7 Güzel Adam’a doğru büyümüş, 7 Güzel Adam Menziller’e doğru evrilmiş, son olarak da Korku ve Yakarış’la yolculuğunu tamamlamıştır. “ “Mavera Dergisi onun eylem adamlığının en önemli göstergelerinden biridir. Derginin bütün işlerini gördüğü gibi dergiye genç yazarlar tarafından gönderilen mektupları da cevap veriyor. Bu çok zor bir iştir. Genç şairlere konuşurkenki tavrı, şiire başlarkenki tavrından çok farklı. Onlardan ‘daha yalın şiirler’ yazmalarını istiyor, Yunus Emre’yi örnek olarak gösteriyor, kendisi de son dönemlerinde böyle yapıyor. Hatta ‘Yunus Emre gibi şiir yazmak isterdim.’ diyor.