Şair Mehmet Çelik: Bizim toplum şairleri sever ama ciddiye almaz.

23 Nisan 2013

Zeytinburnu Belediyesi’nin şair İsmail Kılıçarslan’ın sunumuyla düzenlediği “Şair Okur Buluşması” söyleşi dizisinin Nisan ayı konuğu şair Mehmet Çelik oldu. Aynı zamanda birlikte televizyon ekranlarında Meksika Sınırı programını yapan ikilinin 22 Nisan akşamı Zeytinburnu Kültür ve Sanat Merkezi’nde gerçekleşen söyleşiye katılımcılar büyük ilgi gösterdiler.

 Şair İsmail Kılıçarslan’ın, “Mehmet Çelik’in günün birinde ben galiba şiir yazarım kararını vermesinin hikâyesi nedir?” sorusuna şiir macerasının babasının şiire olan merakıyla başladığını belirterek cevap veren Mehmet Çelik, kendisini şiir yazmaya yönelten duyguları şu sözlerle ifade etti:

“Şiir maceram babamla başladı. Babam medrese geleneğinden geliyordu. Sabahları uyandığımızda bize Arapça, Farsça, Türkçe ve Kürtçe şiirler okurdu. Dağlar ile taşlar ile çağırayım Mevlam seni şiiri benim için ilk şiirdir. Şiir bizim evimizde daima terennüm edilen bir şeydi. Ben de merak saldım. Sonra edebiyat fakültesini kazandım ve şiirden nefret etmeye başladım. Şiirin edebiyat fakültelerinde değil, korsan bir şey olduğunu anladım. Korsan edebiyata yeniden merak saldım ve aslına geri döndüm. Kendi şiirimi daha ziyade ailemin köklerine bağlı bir şiir olarak ifade ediyorum. Bunu asalet duygusuyla söylemiyorum. Ailemizde şiirler var. İstikbal köklerdedir benim için. Bir kültür geleneği, silsile olarak, taşınabilir miras olarak görüyor ve böyle düşünüyorum. Arapça, Farsça öğrendim. Birkaç batı dili biliyorum. Aklın iki dili vardır derler. Doğu’da, şarkta aklın dili Arapçadır. Batı’da Almanca. Aşkın iki dili vardır. Batı’da Fransızca, Doğu’da ise Farsça. Farsçayı iyi öğrendim ve sonrasında hayranlıkla okuduğumuz Batı’lı şairlerin şarkın klasik şairleri yanında şahane şeyler söylemediğini gördüm. “

 

Mehmet Çelik; Kılıçarslan’ın “İlk şiirinizi kime gösterdiniz?” sorusuna ise “Medresede okurken bize Şuara suresi üzerinden şiir sanki korkulacak bir şey gibi bahsedilirdi. Şiir yazıyordum fakat şiir yazdığımı söylemekten korkardım. İlk yazdığım şiirleri yayınlayamadım. Belli bir yaşta, artık olgunlaştığımı düşünmeye başladığım zaman 18, 19 yaşlarımda şiirlerimi yayınlamaya başladım. Bizim toplum şairleri, filozofları sever ama ciddiye almaz. Efkâr dağıtmanın başka yollarını buluruz. Bir de bizim toplum düşünce karşıtıdır. Hindi gibi niye düşünüyorsun? Akıllı olup âlemin kahrını çekmektense deli ol âlem senin kahrını çeksin gibi atasözlerimiz var.” cevabını verdi.

Mehmet Çelik’in atasözleri ve toplumun düşünce karşıtlığı sözleri üzerine Kılıçarslan ise “Bunun sözlü kültüre sahip Osmanlı’nın 1326’da Bursa’yı fethettiğinde yazıyla tanışmasının bir etkisi var mıdır? Halil İnalcık böyle olduğunu söylüyor. Bu atasözleri toplumsal reflekslerimizle ilgili olabilir mi?” sorusunu yöneltti.

Mehmet Çelik bu soruya; “Herkes bir bedel ödeyerek bir şey yapar.  Türkçeye bakarsanız, enteresan özellikleri var. Türkçede fiil kökenli olmayan kelime yok gibidir. Sevgi kelimesi, sevmek fiilinden mesela. Soyut bulacağımız kelimelerin çoğunu fiillerden çıkarmışız. Bizim algımız farklı olmuş. Hareket etmişiz, yer değiştirmiş, göç etmişiz. Bizans’ta oturmuştur mesela. Biz Çin’den hileyi, İran’dan palavrayı, Bizans’tan entrikayı öğrenmiş, savaşçı ruhumuzu da ekleyince enteresan bir sentez olarak ortaya çıkmışız. Tabi şu da var, 1326’da Orhan Gazi medreseyi kurduğu zaman derslerden biri “Dinler Tarihi”dir. Osmanlı kurulma aşamasında tarihini okutacak kadar diğer dinlere saygılıdır. Bugün bu ülkede hala buna varabilmiş değiliz. Bugün topluma din olarak Sünniliği, mezhep olarak Hanefiliği dayatıyorlar ve Alevi gibi yaşamasını emrediyorlar.  Bu bir projesizliktir. Her toplumun bir kültürü vardır ama her toplum bir medeniyet sahibi değildir. ”

 

Mehmet Çelik, Kılıçarslan’ın “Şiir bizi neden cezb eder?” sorusunu ise “Arapçada şiir saç teli demektir. Kıl demektir. Şiir o incelikte söz söylemektir. Buna bağlı bir kelime daha var, o da şuur. Şiirle aynı kökten gelir. Şuur da iki kıl arasındaki farkı bilecek kadar gözü pek olmaya bakar. O oranda fark bilgisine varmak anlamında kullanılır. Böyle olunca aslında, iman eden şairlerin varacağı yer aslında Furkan’dır. İyi ve kötüyü birbirinden ayırmanın bilgisidir. Allah “Siz bu kitaba uyarsanız ben size Furkan veririm.” diyor. Yani iyi ve kötüyü birbirinden ayırt eden bilgiyi veririm. Şiire bu yönden bakınca, şiir bir taraftan da sizi alıp bir yerlere götürür. Bir düzeltilmiş hayat teorisidir. Ciltlerce ruhun, canın ne olduğunu, ruhun nasıl üflendiğini anlatan kitaplar, tefsirler okuyabiliriz. Fakat Yunus Emre bunu iki dizeyle dile getirir. Mesela; “Yunus öldü diye sala verirler, ölen hayvan imiş âşıklar ölmez.” der. “ diyerek cevapladı.

İsmail Kılıçarslan’ın sohbet aralarında Mehmet Çelik’in Ateş Babında, Muharref Ayetler, Kâinat Ayetleri şiirlerinin video kliplerini de dinleyicilerle paylaştığı söyleşi, dinleyicilerin merak ettiği sorularının cevaplanmasıyla son buldu.

 

Etkinlikleri Pdf Olarak İndir

Seçmiş olduğunuz ay ile ilgili tüm etkinlikleri katalogdan görebilirsiniz

Kasım 2024 Ayı
Broşürü

Hemen İndir

Sıralama Seçenekleri

2024 - 2025 Kültür Ve Sanat Kursları

Zeytinburnun'nda Ramazan 2024

Karne Festivali 2024

Kültür Sanat Kursları 2023 - 2024

3. ON5SIFIR7 FİLM HAFTASI

Mayıs - Haziran 2023

Zeytinburnun'nda Ramazan 2023

Kültür Sanat Kursları 2022-2023

Kültür Sanat Kursları 2021-2022

Mayıs - Haziran 2022

Mayıs - Haziran 2021

Kültür Sanat Kursları 2020-2021

Kültür Sanat Kursları 2019-2020

Kültür Sanat Kursları 2018-2019

Kültür Sanat Kursları 2017-2018

Kültür Sanat Kursları 2016-2017

Kültür Sanat Kursları 2015-2016

Kültür Sanat Kursları 2014-2015

Toprakla Şiir Yazmak

Mevlana’nın Aşk Çağrısı

Sıralama Seçenekleri

ELİSA ZONARO'NUN İSTANBUL'U

“O AĞAÇ” Mehmed Özçay Fotoğraf Sergisi

İnsanlığın Evrensel Yıkımı - Filistin Mücadelesi

Resimlerle “15 TEMMUZ” Sergisi

Lalezar - Rauf Tuncer

Geleceğin Ustaları 10

Fahreddin Paşa Medine Müdafii

Artı'k Sanat - Metin Aşoğlu

Yıl Sonu Kataloğu 2022 - 2023

Yıl Sonu Kataloğu 2021 - 2022

Yıl Sonu Kataloğu 2020 - 2021

ZKS Kültür Sanat Yıllığı 2023

Edebiyat ve Milli Mücadele Sempozyumu

“Yâ Şehr-i Ramazan” Hat Sergisi

Derin Yüzey - İlhan Aydan

Yeldeğirmenlerine Karşı - M. Zahit Büyükişliyen

Mohammed Imad Sergisi

Asker ve Ressam - Mehmet Ali Laga

Fevzi Karakoç - At'a Senfoni

Geleceğin Şifreleri - Hüsamettin Koçan

Mükemmel Boşluk - Hakan Şarkdemir Resim Sergisi

Formreform - İsmet Yedikardeş Retrospektifi

Hattat Mustafa Halim Özyazıcı

Kitaplar ve Kağıtlar

10 Yılda Yarışma Fotoğrafları Seçkisi

Mebus ve Şair Mehmet Âkif Ersoy

Zeytinburnu'nun 50 Yılı

Kültür ve Sanat Hayatımızda Ebüzziya Ailesi

Eski Evler ve Sokaklar

Medeniyetler Kapısı Mardin

Sanat ve Yaşamın İzinde

Şehre Tarih Düşmek

İrem Minyatür Sergisi

Sübhan Tespih Sergisi

Afrika’da Alınteri

Hakimiyet-i Milliye Timsali Bayrak

Gölgenin Tasarımı

Tophane İşi Lülecilik

Yerler ve Gökler Minyatür Sergisi

Katman Kat-ı Sergisi

Kültürel Semboller

Harflerin İzinde Hat Sergisi

Geleneğe Çağdaş Yorumlar

Bizde ve Dünyada Madalya Heykeltıraşlığı

Uluslararası Cam ve Kağıt Sanatları Sergisi

Geçmişten Günümüze Neyzen Emin Dede

Hayattan İzler Resim Sergisi

Ebruda İstanbul Düşleri Sergisi

Taner Alakuş ve Öğrencileri Minyatür Sergisi

Altın Laleler Ebru Sergisi

Sıralama Seçenekleri

ELİSA ZONARO'NUN İSTANBUL'U

“O AĞAÇ” Mehmed Özçay Fotoğraf Sergisi

İnsanlığın Evrensel Yıkımı - Filistin Mücadelesi

2024 - 2025 Kültür Ve Sanat Kursları

Resimlerle “15 TEMMUZ” Sergisi

Zeytinburnun'nda Ramazan 2024

Lalezar - Rauf Tuncer

Karne Festivali 2024

Geleceğin Ustaları 10

Fahreddin Paşa Medine Müdafii

Artı'k Sanat - Metin Aşoğlu

Kültür Sanat Kursları 2023 - 2024

Yıl Sonu Kataloğu 2022 - 2023

Yıl Sonu Kataloğu 2021 - 2022

Yıl Sonu Kataloğu 2020 - 2021

ZKS Kültür Sanat Yıllığı 2023

3. ON5SIFIR7 FİLM HAFTASI

Mayıs - Haziran 2023

Edebiyat ve Milli Mücadele Sempozyumu

“Yâ Şehr-i Ramazan” Hat Sergisi

Derin Yüzey - İlhan Aydan

Zeytinburnun'nda Ramazan 2023

Yeldeğirmenlerine Karşı - M. Zahit Büyükişliyen

Mohammed Imad Sergisi

Asker ve Ressam - Mehmet Ali Laga

Fevzi Karakoç - At'a Senfoni

Kültür Sanat Kursları 2022-2023

Kültür Sanat Kursları 2021-2022

Geleceğin Şifreleri - Hüsamettin Koçan

Mayıs - Haziran 2022

Mükemmel Boşluk - Hakan Şarkdemir Resim Sergisi

Formreform - İsmet Yedikardeş Retrospektifi

Hattat Mustafa Halim Özyazıcı

Kitaplar ve Kağıtlar

10 Yılda Yarışma Fotoğrafları Seçkisi

Mayıs - Haziran 2021

Mebus ve Şair Mehmet Âkif Ersoy

Zeytinburnu'nun 50 Yılı

Kültür ve Sanat Hayatımızda Ebüzziya Ailesi

Kültür Sanat Kursları 2020-2021

Eski Evler ve Sokaklar

Medeniyetler Kapısı Mardin

Sanat ve Yaşamın İzinde

Kültür Sanat Kursları 2019-2020

Şehre Tarih Düşmek

Kültür Sanat Kursları 2018-2019

Kültür Sanat Kursları 2017-2018

İrem Minyatür Sergisi

Sübhan Tespih Sergisi

Afrika’da Alınteri

Hakimiyet-i Milliye Timsali Bayrak

Kültür Sanat Kursları 2016-2017

Gölgenin Tasarımı

Tophane İşi Lülecilik

Yerler ve Gökler Minyatür Sergisi

Katman Kat-ı Sergisi

Kültürel Semboller

Kültür Sanat Kursları 2015-2016

Kültür Sanat Kursları 2014-2015

Harflerin İzinde Hat Sergisi

Toprakla Şiir Yazmak

Geleneğe Çağdaş Yorumlar

Mevlana’nın Aşk Çağrısı

Bizde ve Dünyada Madalya Heykeltıraşlığı

Uluslararası Cam ve Kağıt Sanatları Sergisi

Geçmişten Günümüze Neyzen Emin Dede

Hayattan İzler Resim Sergisi

Ebruda İstanbul Düşleri Sergisi

Taner Alakuş ve Öğrencileri Minyatür Sergisi

Altın Laleler Ebru Sergisi

Kapat
zksm
zeytinburnu belediyesi
Bizi Sosyal Medyadan Takip Edin