article/header_images/66c4f6d4583845d4a7d2b32d129ce61e.PNGarticle/featured_images/97d5aac8b1ae414c9429d86822ac8115.PNG

ALİ ŞÜKRÜ ÇORUK ESKİ İSTANBUL'DA ÇOCUK OLMAK SEMİNERİYLE 19 ŞUBAT 2021 TARİHİNDE ZKSM’YE KONUK OLDU

22 Şubat 2021

Prof. Dr. Ali Şükrü Çoruk, İstanbul’u anlattığı seminer dizinin şubat ayı oturumunda eski İstanbul’da çocuk olmak algısını ve çocuk algısının dönüşümünü fotoğraf, minyatür ve resimden oluşan görsel arşivi ile anlattı

Eski İstanbul’da Çocuk Algısı

Çoruk, çocukluk insan hayatının belli bir dönemine denk gelir diyerek konuşmasına başladı. Bir türün devamı olduğu için çocuk önemlidir. Peki 19. yüzyıl İstanbul’unda çocukluk nasıl yaşanıyordu? Konuk, anlatacağı konunun eski İstanbul üzerine inşa edildiğini ama aslında bugünle de ilgili olduğunu belirtti. Günümüz çocuk anlayışının modern dönemle birlikte başladığı söylenebilir. Bunu en çok endüstrileşen ticari faaliyetler üzerinden görmek mümkün. Çünkü üretim mekanizmaları iş gücü ve üretim nesnelerini çocuklara yöneltiyor. Modern dönemle eski dönemlerdeki çocukluk algısı bu yüzden farklı. Eski dönemde çocuk çabuk bir şekilde yetişkinliğe hazırlanan varlıkken bugün müstakil çocukluk döneminden söz edilebilir.

19. Yüzyıl Görselleri Üzerinden Eski İstanbul ve Günümüz Çocuk Algısının Farklılığını Görmek Mümkün

Ali Şükrü Çoruk öncelikle 19. yüzyıldaki çocuk kıyafetlerinden bahsetti. Eski İstanbul çocuklarının kıyafetleri daha çok büyümüş de küçülmüş denilebilecek, büyük insan kıyafetlerini andıran giysiler şeklinde. Bu yüzden çocuk kıyafetlerinin büyüklerinkinin minyatür şekli olduğunu söylenebilir. Günümüzde ise çocuk kıyafetleri daha farklı, gerçekten çocuk giysisi denilebilecek biçimde.

Yeni doğmuş bebeklerin beşiğe konulması merasimlerini gösteren fotoğraflar ise ailedeki mutluluk ve huzuru gösterir. Çünkü çocukla birlikte ailenin sürekliliği sağlanacak. Yeni doğmuş çocuklar için sütanne konusu da önemli. Sütannelere emanet edilmiş çocuklar, insanların sevgi, şefkat ve merhamet gibi duygularının çocuk üzerinde kimliğe nasıl büründüğünü gösterir.

Beşiğindeki bebeğe ninni okuyan ebeveynlerin görselleri daha çok ailenin çocuğu için gelecekteki dileklerini temsil eder. Ninniler çoğunlukla çocukların gelecekte sahip olması istenilen makam ve mevkilere hayırla gelmesini dileyen tasavvurlara sahip. Erkek çocuk için daha çok “paşa olsun, devlet görevlisi olsun” şeklinde yüksek dereceli devlet görevlisi olması temenni edilirdi. Kız çocuklar için gelecek hayatını güzelleştirecek öğütler verilirdi. 19. yüzyılda çocuklar ebeveynleri tarafından birbirine halata benzer bez parçası ile bağlanırdı. Bunun nedeni de dışarıya çıkan çocukların kaybolma ihtimaline karşı ailelerin onları koruma isteğinden kaynaklandığını söylemek mümkün dedi Çoruk.

Çocukların Eğitim Hayatı

Çocukların eğitim hayatına başlamalarında âmin alayı çok önemlidir. Çocuğun okula başladığı ilk gün yapılan bu alay, çocuğun ailesinin gelir durumu, sosyal hayatı, alaya eşlik eden kişilerin tipolojisi ve onlara verilen hediyelerin türü hakkında fikir verir. Çoruk, çocukların okula gidip geldikleri anları sahneleyen görsellerin de mevcut olduğunu söyledi. Mahalle bekçisi çocukları tek tek evden alarak onları okula bırakır, sonrasında da geri alırdı. Yani günümüzdeki okul servislerinin yaptığı görevi gören kişiler vardı. Eğitim hayatını sunan görseller farklı yaş aralıklarındaki çocukların mektep hayatı, sınıfların durumu, onlara verilen eğitimin şekli ve kapsamı hakkında bilgi verecek hüviyette olabilir. Ayrıca mahalle mektebinde uygulanan cezaları gösteren görseller, dönemin eğitim tutumu hakkında fikir verir.

Çocuklar ve Oyunlar

Görseller en çok çocukların oyun hayatı hakkında bilgi verir dedi Çoruk. Evrensel bir yapıya sahip oyun algısının geçmişteki hali görülerek, şimdiki durumu mukayese edilebilir. Bu hem değişen çocuk dünyasını hem de çocukluk algısını gösterebilecek bilgidir. Ayrıca bir görsel üzerinden sokak arasında oynanan oyun türleri hakkında da fikir sahibi olunabilir. Çocukların mahalle ortamındaki eğlenceli halleri, onları evden izleyen insanların görüntüleri ile birliktedir. Bu dışarıdan, evden çocuğa bakış tarzı hakkında bilgi edinilmesini sağlayabilir. Çocukların en çok eğlendikleri zaman bayramlardır. Bu konu hakkındaki görseller hem bayram algısını hem de çocukların bayramdaki hallerini göstermesi açısından önemlidir. Fotoğraflar bayramlarda çocukların hükmünün geçtiğini ve daha çok onların dediklerinin yapıldığını gösterir. Bayramlarda aileleri ile park ve eğlence yerlerine giden çocuklar vakitlerini eğlence çadırlarında geçirirdi. Ayrıca dini gün ve gecelerde çekilen fotoğraflar üzerinden de çocukların kutsal olan şeylere karşı tutumlarının algısını okumak mümkündür.

Fotoğraflardaki Mahzunluk, Mahrumiyet ve Kimsesizlik

Toplumun farklı kesimlerindeki tipolojileri gösteren fotoğraflar yoksunluk, mahzunluk, hayatın getirdiği zorluklarla mücadele eden çocukları gözler önüne taşır dedi Çoruk. Kimsesiz çocukların fotoğraflarının gösterdiği donuk ve soğuk bakışlar ne olursa olsun çocukların masum bakışlarını alt edemiyor. Savaş zamanlarında çekilen fotoğraflar, vatan savunmasında yer alan çocukların hayatından da kesitler sunuyor. Milli Mücadele yıllarında Anadolu’da kurulan direniş kuvvetleri arasında çalışan çocukların fotoğrafları da mevcut. Savaş zamanında çocuklar zor şartlar altında ama bir şekilde çocukluklarını ve hayatı yaşamaya devam ediyorlar.

19 Şubat - Ali Şükrü Çoruk

Etkinlikleri Pdf Olarak İndir

Seçmiş olduğunuz ay ile ilgili tüm etkinlikleri katalogdan görebilirsiniz

Kasım 2024 Ayı
Broşürü

Hemen İndir

Sıralama Seçenekleri

2024 - 2025 Kültür Ve Sanat Kursları

Zeytinburnun'nda Ramazan 2024

Karne Festivali 2024

Kültür Sanat Kursları 2023 - 2024

3. ON5SIFIR7 FİLM HAFTASI

Mayıs - Haziran 2023

Zeytinburnun'nda Ramazan 2023

Kültür Sanat Kursları 2022-2023

Kültür Sanat Kursları 2021-2022

Mayıs - Haziran 2022

Mayıs - Haziran 2021

Kültür Sanat Kursları 2020-2021

Kültür Sanat Kursları 2019-2020

Kültür Sanat Kursları 2018-2019

Kültür Sanat Kursları 2017-2018

Kültür Sanat Kursları 2016-2017

Kültür Sanat Kursları 2015-2016

Kültür Sanat Kursları 2014-2015

Toprakla Şiir Yazmak

Mevlana’nın Aşk Çağrısı

Sıralama Seçenekleri

ELİSA ZONARO'NUN İSTANBUL'U

“O AĞAÇ” Mehmed Özçay Fotoğraf Sergisi

İnsanlığın Evrensel Yıkımı - Filistin Mücadelesi

Resimlerle “15 TEMMUZ” Sergisi

Lalezar - Rauf Tuncer

Geleceğin Ustaları 10

Fahreddin Paşa Medine Müdafii

Artı'k Sanat - Metin Aşoğlu

Yıl Sonu Kataloğu 2022 - 2023

Yıl Sonu Kataloğu 2021 - 2022

Yıl Sonu Kataloğu 2020 - 2021

ZKS Kültür Sanat Yıllığı 2023

Edebiyat ve Milli Mücadele Sempozyumu

“Yâ Şehr-i Ramazan” Hat Sergisi

Derin Yüzey - İlhan Aydan

Yeldeğirmenlerine Karşı - M. Zahit Büyükişliyen

Mohammed Imad Sergisi

Asker ve Ressam - Mehmet Ali Laga

Fevzi Karakoç - At'a Senfoni

Geleceğin Şifreleri - Hüsamettin Koçan

Mükemmel Boşluk - Hakan Şarkdemir Resim Sergisi

Formreform - İsmet Yedikardeş Retrospektifi

Hattat Mustafa Halim Özyazıcı

Kitaplar ve Kağıtlar

10 Yılda Yarışma Fotoğrafları Seçkisi

Mebus ve Şair Mehmet Âkif Ersoy

Zeytinburnu'nun 50 Yılı

Kültür ve Sanat Hayatımızda Ebüzziya Ailesi

Eski Evler ve Sokaklar

Medeniyetler Kapısı Mardin

Sanat ve Yaşamın İzinde

Şehre Tarih Düşmek

İrem Minyatür Sergisi

Sübhan Tespih Sergisi

Afrika’da Alınteri

Hakimiyet-i Milliye Timsali Bayrak

Gölgenin Tasarımı

Tophane İşi Lülecilik

Yerler ve Gökler Minyatür Sergisi

Katman Kat-ı Sergisi

Kültürel Semboller

Harflerin İzinde Hat Sergisi

Geleneğe Çağdaş Yorumlar

Bizde ve Dünyada Madalya Heykeltıraşlığı

Uluslararası Cam ve Kağıt Sanatları Sergisi

Geçmişten Günümüze Neyzen Emin Dede

Hayattan İzler Resim Sergisi

Ebruda İstanbul Düşleri Sergisi

Taner Alakuş ve Öğrencileri Minyatür Sergisi

Altın Laleler Ebru Sergisi

Sıralama Seçenekleri

ELİSA ZONARO'NUN İSTANBUL'U

“O AĞAÇ” Mehmed Özçay Fotoğraf Sergisi

İnsanlığın Evrensel Yıkımı - Filistin Mücadelesi

2024 - 2025 Kültür Ve Sanat Kursları

Resimlerle “15 TEMMUZ” Sergisi

Zeytinburnun'nda Ramazan 2024

Lalezar - Rauf Tuncer

Karne Festivali 2024

Geleceğin Ustaları 10

Fahreddin Paşa Medine Müdafii

Artı'k Sanat - Metin Aşoğlu

Kültür Sanat Kursları 2023 - 2024

Yıl Sonu Kataloğu 2022 - 2023

Yıl Sonu Kataloğu 2021 - 2022

Yıl Sonu Kataloğu 2020 - 2021

ZKS Kültür Sanat Yıllığı 2023

3. ON5SIFIR7 FİLM HAFTASI

Mayıs - Haziran 2023

Edebiyat ve Milli Mücadele Sempozyumu

“Yâ Şehr-i Ramazan” Hat Sergisi

Derin Yüzey - İlhan Aydan

Zeytinburnun'nda Ramazan 2023

Yeldeğirmenlerine Karşı - M. Zahit Büyükişliyen

Mohammed Imad Sergisi

Asker ve Ressam - Mehmet Ali Laga

Fevzi Karakoç - At'a Senfoni

Kültür Sanat Kursları 2022-2023

Kültür Sanat Kursları 2021-2022

Geleceğin Şifreleri - Hüsamettin Koçan

Mayıs - Haziran 2022

Mükemmel Boşluk - Hakan Şarkdemir Resim Sergisi

Formreform - İsmet Yedikardeş Retrospektifi

Hattat Mustafa Halim Özyazıcı

Kitaplar ve Kağıtlar

10 Yılda Yarışma Fotoğrafları Seçkisi

Mayıs - Haziran 2021

Mebus ve Şair Mehmet Âkif Ersoy

Zeytinburnu'nun 50 Yılı

Kültür ve Sanat Hayatımızda Ebüzziya Ailesi

Kültür Sanat Kursları 2020-2021

Eski Evler ve Sokaklar

Medeniyetler Kapısı Mardin

Sanat ve Yaşamın İzinde

Kültür Sanat Kursları 2019-2020

Şehre Tarih Düşmek

Kültür Sanat Kursları 2018-2019

Kültür Sanat Kursları 2017-2018

İrem Minyatür Sergisi

Sübhan Tespih Sergisi

Afrika’da Alınteri

Hakimiyet-i Milliye Timsali Bayrak

Kültür Sanat Kursları 2016-2017

Gölgenin Tasarımı

Tophane İşi Lülecilik

Yerler ve Gökler Minyatür Sergisi

Katman Kat-ı Sergisi

Kültürel Semboller

Kültür Sanat Kursları 2015-2016

Kültür Sanat Kursları 2014-2015

Harflerin İzinde Hat Sergisi

Toprakla Şiir Yazmak

Geleneğe Çağdaş Yorumlar

Mevlana’nın Aşk Çağrısı

Bizde ve Dünyada Madalya Heykeltıraşlığı

Uluslararası Cam ve Kağıt Sanatları Sergisi

Geçmişten Günümüze Neyzen Emin Dede

Hayattan İzler Resim Sergisi

Ebruda İstanbul Düşleri Sergisi

Taner Alakuş ve Öğrencileri Minyatür Sergisi

Altın Laleler Ebru Sergisi

Kapat
zksm
zeytinburnu belediyesi
Bizi Sosyal Medyadan Takip Edin