article/header_images/9717c124240843d2b7f69194eca3c31a.pngarticle/featured_images/cb085feb07d447de8c2150b519336c47.PNG

Zeytinburnu Kültür Sanat’ta 100. Yılında İstiklâl Marşı ve Mehmet Âkif Ersoy Konuşuldu

15 Mart 2021
youtube-icon

2021 İstiklâl Marşı’nın kabul edilişinin 100. yılı olması nedeniyle Ali Şükrü Çoruk, Zeytinburnu Kültür Sanat’ta 12 Mart’ta İstiklâl Marşı ve İstanbul seminerini görseller eşliğinde verdi.

Bir Marş Neden Önemlidir?

Çoruk, bir millet için marşın neden önemli olduğunu açıklayarak seminerine başladı. “Milleti temsil eden bir marşının olması ihtiyacı modern zamanlarda ortaya çıkmıştır. Milli marşların ortak teması vardır: bağımsızlık ve hürriyet. Aynı zamanda milli marşlar topluluk üyelerini bir arada tutar. Bu yüzden marşlar toplumun bağımsızlık ve hürriyet duygularını hitap edecek hislerle yüklü olmalıdır. İstiklal Marşı’mızda bağımsızlık, hürriyet, İslamiyet başta olmak üzere adeta varoluşu temsil eden kavramlar çok yoğun yer aldığı için milletin duygu dünyasına hitap eder. Milletimizin varlık kavgası verdiği bir mücadele döneminde bu marş vücut bulmuştur.”

İstiklâl Marşı’nın Temelleri

Mehmet Âkif Ersoy’un İstiklâl Marşı’nı Ankara’da ikamet ettiği Taceddin Dergâhında kaleme aldığını belirten Çoruk, şairin marşın temellerini başka şiirlerinde atmış olabileceğini belirtti. “Şairin daha önce yazmış olduğu bazı şiirlerindeki dizeleri daha estetik formlarla İstiklâl Marşı’na taşıdığını söyleyebiliriz. “Cenk Şarkısı”ndaki bazı satırlar “İstiklâl Marşı”ndaki kimi satırları hatırlatacak ifadelere sahiptir.

Hangi taşın kalbini deşsen: Mezar. - Şüheda fışkıracak toprağı sıksan şüheda

Eş hele bir dağları örten karı - Bastığın yerleri toprak diyerek geçme, tanı!

Ot değil onlar, dedenin saçları! - Düşün altındaki binlerce kefensiz yatanı

Ayrıca İstiklâl Marşı şairin dilinin ve ifade gücünün daha olgun bir hale geldiği döneminin ürünüdür. “Berlin Hatıraları” adlı şiirinde de benzer durumla karşılaşılabilir. Bu şiir “– Korkma!” diyerek başlar. Ayrıca “Ordunun Duası”ndaki benzer ifadeleri de zikretmek gerek.

Yurduma tek düşman ayak basmasın! - Arkadaş! Yurduma alçakları uğratma sakın

Türk eriyiz, silsilemiz kahraman… - Kahraman ırkıma bir gül… Ne bu şiddet bu celal?”

İstiklâl Marşı’nın Halkla Buluşması

Ali Şükrü Çoruk, İstiklâl Marşı’nın ilk okunduğu yerden ve bestelenme sürecinden bahsetti. “Marş olarak kabul edildikten sonra ilk nerede seslendirildiği bilinmiyordu. Benim tespit edebildiğim kadarıyla marş meclis dışında ilk olarak II. İnönü Zaferi’nin kazanılması ardından 2 Nisan 1921 tarihinde Ankara’da okunmuştur. İlk bestesini de Ali Rıfat Çağatay yapmış, 1924-1930 yılları arasında bu beste ile marş okunmuştur. Ali Rıfat Bey’in kurduğu Şark-ı Musiki Cemiyetinin Kadıköy’deki Apollon Sinemasındaki konserinde ilk defa koro eşliğinde seslendirilmiştir. Daha sonra marş için beste yarışması düzenlenmiştir. Yarışmayı Osman Zeki Üngör’ün bestesi kazanmış ve 1930’dan sonra resmi beste olarak kabul edilerek ve günümüze kadar gelmiştir.”

Çoruk, İstiklâl Marşı’nın yayın organları üzerinden halkla nasıl buluştuğunu anlattı. “İstiklâl Marşı’nın metin olarak İstanbul’da ilk yayımlanması, bestenin koro ile icrasından birkaç gün sonra 3 Nisan 1921 yılında gerçekleşmiştir. İstanbul o dönemde işgal altında olduğundan dolayı marş, yayın organlarında şiir başlığı altında yer almıştır. İstiklâl Marşı’nın mısralarının çeşitli yazılarda kullanılmaya başlanmasının ilk örneklerinden biri Yahya Kemal’in milli mücadele döneminde yazdığı “Kurdun Ölümü” çalışmasıdır. Yazı “Hakkıdır hakka tapan milletimin istiklal!” mısraıyla sona erer. Bu, marşın herkes tarafından kabul edildiğini göstermektedir. Süreç içerisinde dönemin gazetelerinin ilk sayfalarında marşın mısralarıyla karşılaşmak mümkündür. Bu İstiklâl Marşı’nın toplumun duygularını dile getirdiğini, birlik ve beraberlik sağlamada önemli bir etken olduğunu göstermektedir.”

Mehmet Âkif’in Dilinden İstiklâl Marşı

Çoruk, son olarak Feridun Kandemir’in Mısır’dan Türkiye’ye dönen Mehmet Âkif’le yaptığı röportajdan bir anekdot nakletti. “Feridun Kandemir, Âkif’e “İstiklal Marşı’nı nasıl yazdınız?” diye sorar. Şairin verdiği cevap dönemi özetleyen hüviyette oldukça vecizdir.

O günler ne samimi, ne heyecanlı günlerdi. O şiir milletin o günkü heyecanının bir ifadesidir. Bin bir fecayi karşısında bunalan ruhların ıstıraplar içinde halad dakikalarını beklediği bir zamanda yazılan o marş, o günlerin kıymetli bir hatırasıdır. O şiir bir daha yazılamaz. –Bunu kimse yazamaz… Bunu yazmak için o günleri görmek, o günleri yaşamak lazım. Bu şiir artık benim değildir, o milletin malıdır. Benim millete karşı en kıymetli hediyem budur.”

Etkinlikleri Pdf Olarak İndir

Seçmiş olduğunuz ay ile ilgili tüm etkinlikleri katalogdan görebilirsiniz

Kasım 2024 Ayı
Broşürü

Hemen İndir

Sıralama Seçenekleri

2024 - 2025 Kültür Ve Sanat Kursları

Zeytinburnun'nda Ramazan 2024

Karne Festivali 2024

Kültür Sanat Kursları 2023 - 2024

3. ON5SIFIR7 FİLM HAFTASI

Mayıs - Haziran 2023

Zeytinburnun'nda Ramazan 2023

Kültür Sanat Kursları 2022-2023

Kültür Sanat Kursları 2021-2022

Mayıs - Haziran 2022

Mayıs - Haziran 2021

Kültür Sanat Kursları 2020-2021

Kültür Sanat Kursları 2019-2020

Kültür Sanat Kursları 2018-2019

Kültür Sanat Kursları 2017-2018

Kültür Sanat Kursları 2016-2017

Kültür Sanat Kursları 2015-2016

Kültür Sanat Kursları 2014-2015

Toprakla Şiir Yazmak

Mevlana’nın Aşk Çağrısı

Sıralama Seçenekleri

ELİSA ZONARO'NUN İSTANBUL'U

“O AĞAÇ” Mehmed Özçay Fotoğraf Sergisi

İnsanlığın Evrensel Yıkımı - Filistin Mücadelesi

Resimlerle “15 TEMMUZ” Sergisi

Lalezar - Rauf Tuncer

Geleceğin Ustaları 10

Fahreddin Paşa Medine Müdafii

Artı'k Sanat - Metin Aşoğlu

Yıl Sonu Kataloğu 2022 - 2023

Yıl Sonu Kataloğu 2021 - 2022

Yıl Sonu Kataloğu 2020 - 2021

ZKS Kültür Sanat Yıllığı 2023

Edebiyat ve Milli Mücadele Sempozyumu

“Yâ Şehr-i Ramazan” Hat Sergisi

Derin Yüzey - İlhan Aydan

Yeldeğirmenlerine Karşı - M. Zahit Büyükişliyen

Mohammed Imad Sergisi

Asker ve Ressam - Mehmet Ali Laga

Fevzi Karakoç - At'a Senfoni

Geleceğin Şifreleri - Hüsamettin Koçan

Mükemmel Boşluk - Hakan Şarkdemir Resim Sergisi

Formreform - İsmet Yedikardeş Retrospektifi

Hattat Mustafa Halim Özyazıcı

Kitaplar ve Kağıtlar

10 Yılda Yarışma Fotoğrafları Seçkisi

Mebus ve Şair Mehmet Âkif Ersoy

Zeytinburnu'nun 50 Yılı

Kültür ve Sanat Hayatımızda Ebüzziya Ailesi

Eski Evler ve Sokaklar

Medeniyetler Kapısı Mardin

Sanat ve Yaşamın İzinde

Şehre Tarih Düşmek

İrem Minyatür Sergisi

Sübhan Tespih Sergisi

Afrika’da Alınteri

Hakimiyet-i Milliye Timsali Bayrak

Gölgenin Tasarımı

Tophane İşi Lülecilik

Yerler ve Gökler Minyatür Sergisi

Katman Kat-ı Sergisi

Kültürel Semboller

Harflerin İzinde Hat Sergisi

Geleneğe Çağdaş Yorumlar

Bizde ve Dünyada Madalya Heykeltıraşlığı

Uluslararası Cam ve Kağıt Sanatları Sergisi

Geçmişten Günümüze Neyzen Emin Dede

Hayattan İzler Resim Sergisi

Ebruda İstanbul Düşleri Sergisi

Taner Alakuş ve Öğrencileri Minyatür Sergisi

Altın Laleler Ebru Sergisi

Sıralama Seçenekleri

ELİSA ZONARO'NUN İSTANBUL'U

“O AĞAÇ” Mehmed Özçay Fotoğraf Sergisi

İnsanlığın Evrensel Yıkımı - Filistin Mücadelesi

2024 - 2025 Kültür Ve Sanat Kursları

Resimlerle “15 TEMMUZ” Sergisi

Zeytinburnun'nda Ramazan 2024

Lalezar - Rauf Tuncer

Karne Festivali 2024

Geleceğin Ustaları 10

Fahreddin Paşa Medine Müdafii

Artı'k Sanat - Metin Aşoğlu

Kültür Sanat Kursları 2023 - 2024

Yıl Sonu Kataloğu 2022 - 2023

Yıl Sonu Kataloğu 2021 - 2022

Yıl Sonu Kataloğu 2020 - 2021

ZKS Kültür Sanat Yıllığı 2023

3. ON5SIFIR7 FİLM HAFTASI

Mayıs - Haziran 2023

Edebiyat ve Milli Mücadele Sempozyumu

“Yâ Şehr-i Ramazan” Hat Sergisi

Derin Yüzey - İlhan Aydan

Zeytinburnun'nda Ramazan 2023

Yeldeğirmenlerine Karşı - M. Zahit Büyükişliyen

Mohammed Imad Sergisi

Asker ve Ressam - Mehmet Ali Laga

Fevzi Karakoç - At'a Senfoni

Kültür Sanat Kursları 2022-2023

Kültür Sanat Kursları 2021-2022

Geleceğin Şifreleri - Hüsamettin Koçan

Mayıs - Haziran 2022

Mükemmel Boşluk - Hakan Şarkdemir Resim Sergisi

Formreform - İsmet Yedikardeş Retrospektifi

Hattat Mustafa Halim Özyazıcı

Kitaplar ve Kağıtlar

10 Yılda Yarışma Fotoğrafları Seçkisi

Mayıs - Haziran 2021

Mebus ve Şair Mehmet Âkif Ersoy

Zeytinburnu'nun 50 Yılı

Kültür ve Sanat Hayatımızda Ebüzziya Ailesi

Kültür Sanat Kursları 2020-2021

Eski Evler ve Sokaklar

Medeniyetler Kapısı Mardin

Sanat ve Yaşamın İzinde

Kültür Sanat Kursları 2019-2020

Şehre Tarih Düşmek

Kültür Sanat Kursları 2018-2019

Kültür Sanat Kursları 2017-2018

İrem Minyatür Sergisi

Sübhan Tespih Sergisi

Afrika’da Alınteri

Hakimiyet-i Milliye Timsali Bayrak

Kültür Sanat Kursları 2016-2017

Gölgenin Tasarımı

Tophane İşi Lülecilik

Yerler ve Gökler Minyatür Sergisi

Katman Kat-ı Sergisi

Kültürel Semboller

Kültür Sanat Kursları 2015-2016

Kültür Sanat Kursları 2014-2015

Harflerin İzinde Hat Sergisi

Toprakla Şiir Yazmak

Geleneğe Çağdaş Yorumlar

Mevlana’nın Aşk Çağrısı

Bizde ve Dünyada Madalya Heykeltıraşlığı

Uluslararası Cam ve Kağıt Sanatları Sergisi

Geçmişten Günümüze Neyzen Emin Dede

Hayattan İzler Resim Sergisi

Ebruda İstanbul Düşleri Sergisi

Taner Alakuş ve Öğrencileri Minyatür Sergisi

Altın Laleler Ebru Sergisi

Kapat
zksm
zeytinburnu belediyesi
Bizi Sosyal Medyadan Takip Edin