article/header_images/75e42251483f4114bc28ca5399281373.jpgarticle/featured_images/f6455b6eee944ad38cb08a0fba56cefc.jpg

M. ZAHİT BÜYÜKİŞLİYEN 60 YILLIK SANAT YOLCULUĞUNU KAZLIÇEŞME SANAT'TA ANLATTI

23 Ocak 2023
youtube-icon

Kazlıçeşme Sanat, “Yeldeğirmenlerine Karşı/M. Zahit Büyükişliyen” başlıklı retrospektif sergi ile çağdaş Türk resminin büyük ustalarından Prof. Dr. M. Zahit Büyükişliyen’i ağırlıyor. Sanatçı kişiliğinin yanı sıra eğitimci kimliğiyle de binlerce öğrenci yetiştiren, onlarca sanatçıya hocalık eden Zahit Büyükişliyen ile kendisinin 60 yıllık sanat yolculuğunun yanı sıra Türkiye’de soyut sanatın oluşumu, bugünkü sanat ortamı ve problemlerini serginin küratörü Ömer Faruk Şerifoğlu konuştu.

Kazlıçeşme Sanat’ta 18 Ocak Çarşambaakşamı Yeldeğirmenlerine Karşı – M. Zahit Büyükişliyen Retrospektif Sergi’nin küratörü Ömer Faruk Şerifoğlu, ressam M. Zahit Büyükişliyen ile ressamın 60 yıllık sanat hayatını konuştu.

DOCUMENTA BENİ ÇOK SERSEMLETTİ

Söyleşinin ilk kısmında ilkokul sıralarından başlayarak sanat hayatını ve eğitimini anlatan Zahit Büyükişliyen eğitim için gittiği Almanya’nın Kassel şehrinde karşılaştığı documenta sergisi ve serginin üzerindeki etkileri hakkında şunları söyledi: “Şok oldum. Çünkü o zaman Türkiye’deki izlenimcilik tarzında, daha çok işte… Soyutlamayı kendime göre yapıyorum ama documenta’ya bir gittim, gördüklerim beni şaşırttı. Bir kere fotorealizm diye bir şey çıkmış, fotoğraftan daha gerçekçi. Konseptulaizm diye bir şey çıkmış, kavramsalcılık, her şey kavram üzerine kurulmuş. Sözle bile sanat yapılıyor. Performanslar yapılıyor, sürekli aksiyonlar yapılıyor… Sürrealizm var. Ama benim anladığım da benim yaptığım resmi yapan pek kimse yok. Ya dedim acaba, ben niye geldim buraya. Benim yaptığım sanatsa bu ne, bu sanatsa ben ne yapıyorum. Ama tabi beni çok da etkiledi…” Documenta sonrasındaki sanat anlayışında yaşadığı değişimi ise şu sözlerle anlattı: “Akademideki profesörüme dedim ki bu documenta beni çok sersemletti. Dedi ki senin şokunu anlıyorum, bir süre bir şey yapma, düşün sadece, düşün, oku, incele ve gezmen görmen lazım dedi. Bol bol gez. Kassel’den Berlin’e daha önce gitmiştim tabi sınava girmek için, tekrar bir Berlin’e gittim Nationalgalerie’yi falan gezdim tekrar. Ondan sonra dedim ki bu beni kesmedi birkaç arkadaşımla birlikte bir yılbaşı tatilinde biz çıktık Londra’ya gittik, İngiltere’ye gittik. Gittik orada Tate, o zaman Tate Modern yoktu Tate Gallery vardı. Tate ve National Gallery’yi gezdik. İngiltere’deki bizim kuşaktan arkadaşlarla, İngiltere’de okuyanlarla buluştuk. Beraberce işte birkaç gün zaman geçirdik. Oraları gezdik. Tabi orada işte daha sistematik olarak sıfırdan başlayıp Orta Çağ’dan kalan ikonalardan başlayarak günümüze kadar gelen, çağdaş sanatı da içine alan şeyler görünce taşlar yerine oturdu. Ve ben tekrar işte artık meseleye intibak ettim diyebilirim.”

ALMANCAYA BİR KELİME KAZANDIRDIM

Zahit Büyükişliyen bitirme tezi için konu seçimini şu sözlerle anlattı: “Akademide şöyle bir şey vardı; bitirme tezi sanatçı ya da öğrenci, aday öğrenci sınava girmeden önce bir konu alıyor, sosyal bir konu alıyor. Bu konu herhangi bir konu olabilir. Diyorlar ki sen bu konuda araştırma yap, bir metin yaz. Yani baya bir inceleme, sosyolojik bir araştırma yap. Ve bunun resimlerini yap, bununla sanat yap. Bunu hem metin olaraktan ver hem de işlerini sergile. Gerek resim olarak gerek gravür gerek litografi vesaire. Bunlarla sergi yap. Önce konunu savun daha sonra resimlerini savun. Ben de o zaman ne konu alayım, sosyolojik bir konu mu alayım derken bir tatil yapmaya geldim Türkiye’ye, kızıma annem bakıyordu, onu görmeye geldim yaz tatilinde. Fark ettim ki büyük kentlerin, özellikle Ankara’nın, İstanbul’un etrafında gecekondular çoğalmış. Ankara’daki insanların yüzde seksen beşi, İstanbul’dakilerin de yüzde yetmiş yüzde sekseni gecekonduda oturuyor. Gecekondu nedir, işte köyden geçinemeyip, toprağı yetmeyen insanların taşı toprağı altındır diyip büyük kentlere gelmesi. Kapıcılıkla başlaması, ne bileyim amelelik yapması, uğraşması… Tabi konut sorunu var. Nerede kalacaklar bu insanlar? Kapıcı olan kapıcı dairesinde kalıyor da diğerleri nerede kalacaklar? Eline kazma küreği alıyor gidip dağın başına bir mekan kuruyor. Bunun adına gecekondu diyorlar. Gecekondu diyişinin anlamı şu; bu gece yapılıyor. Yani belediye ekiplerinin gezmediği saatlerde yapılıyor. Damın üzerini örttün müydü yıkamıyor da. Daha sonra altyapısı oluşuyor. O zaman Ankara’da Balgat, ne bileyim Altındağ tarafları silme gecekondu. Gezdim, gördüm oraları. Dedim ki ben böyle bir konu alayım. Yani Türkiye’de köyden kente göç ve kentlerin etrafında oluşan çarpık kentleşme, gecekondular. Gecekondu ne, Almancada karşılığı yok. Neyse Almancaya bir kelime kazandırdım.”

M. ZAHİT BÜYÜKİŞLİYEN 60 YILLIK SANAT YOLCULUĞUNU KAZLIÇEŞME SANAT'TA ANLATTI

Etkinlikleri Pdf Olarak İndir

Seçmiş olduğunuz ay ile ilgili tüm etkinlikleri katalogdan görebilirsiniz

Aralık 2024 Ayı
Broşürü

Hemen İndir

Sıralama Seçenekleri

2024 - 2025 Kültür Ve Sanat Kursları

Zeytinburnun'nda Ramazan 2024

Karne Festivali 2024

Kültür Sanat Kursları 2023 - 2024

3. ON5SIFIR7 FİLM HAFTASI

Mayıs - Haziran 2023

Zeytinburnun'nda Ramazan 2023

Kültür Sanat Kursları 2022-2023

Kültür Sanat Kursları 2021-2022

Mayıs - Haziran 2022

Mayıs - Haziran 2021

Kültür Sanat Kursları 2020-2021

Kültür Sanat Kursları 2019-2020

Kültür Sanat Kursları 2018-2019

Kültür Sanat Kursları 2017-2018

Kültür Sanat Kursları 2016-2017

Kültür Sanat Kursları 2015-2016

Kültür Sanat Kursları 2014-2015

Toprakla Şiir Yazmak

Mevlana’nın Aşk Çağrısı

Sıralama Seçenekleri

“VAVEYLA” Turgay Sarı Resim Sergisi

ELİSA ZONARO'NUN İSTANBUL'U

“O AĞAÇ” Mehmed Özçay Fotoğraf Sergisi

İnsanlığın Evrensel Yıkımı - Filistin Mücadelesi

Resimlerle “15 TEMMUZ” Sergisi

Lalezar - Rauf Tuncer

Geleceğin Ustaları 10

Fahreddin Paşa Medine Müdafii

Artı'k Sanat - Metin Aşoğlu

Yıl Sonu Kataloğu 2022 - 2023

Yıl Sonu Kataloğu 2021 - 2022

Yıl Sonu Kataloğu 2020 - 2021

ZKS Kültür Sanat Yıllığı 2023

Edebiyat ve Milli Mücadele Sempozyumu

“Yâ Şehr-i Ramazan” Hat Sergisi

Derin Yüzey - İlhan Aydan

Yeldeğirmenlerine Karşı - M. Zahit Büyükişliyen

Mohammed Imad Sergisi

Asker ve Ressam - Mehmet Ali Laga

Fevzi Karakoç - At'a Senfoni

Geleceğin Şifreleri - Hüsamettin Koçan

Mükemmel Boşluk - Hakan Şarkdemir Resim Sergisi

Formreform - İsmet Yedikardeş Retrospektifi

Hattat Mustafa Halim Özyazıcı

Kitaplar ve Kağıtlar

10 Yılda Yarışma Fotoğrafları Seçkisi

Mebus ve Şair Mehmet Âkif Ersoy

Zeytinburnu'nun 50 Yılı

Kültür ve Sanat Hayatımızda Ebüzziya Ailesi

Eski Evler ve Sokaklar

Medeniyetler Kapısı Mardin

Sanat ve Yaşamın İzinde

Şehre Tarih Düşmek

İrem Minyatür Sergisi

Sübhan Tespih Sergisi

Afrika’da Alınteri

Hakimiyet-i Milliye Timsali Bayrak

Gölgenin Tasarımı

Tophane İşi Lülecilik

Yerler ve Gökler Minyatür Sergisi

Katman Kat-ı Sergisi

Kültürel Semboller

Harflerin İzinde Hat Sergisi

Geleneğe Çağdaş Yorumlar

Bizde ve Dünyada Madalya Heykeltıraşlığı

Uluslararası Cam ve Kağıt Sanatları Sergisi

Geçmişten Günümüze Neyzen Emin Dede

Hayattan İzler Resim Sergisi

Ebruda İstanbul Düşleri Sergisi

Taner Alakuş ve Öğrencileri Minyatür Sergisi

Altın Laleler Ebru Sergisi

Sıralama Seçenekleri

“VAVEYLA” Turgay Sarı Resim Sergisi

ELİSA ZONARO'NUN İSTANBUL'U

“O AĞAÇ” Mehmed Özçay Fotoğraf Sergisi

İnsanlığın Evrensel Yıkımı - Filistin Mücadelesi

2024 - 2025 Kültür Ve Sanat Kursları

Resimlerle “15 TEMMUZ” Sergisi

Zeytinburnun'nda Ramazan 2024

Lalezar - Rauf Tuncer

Karne Festivali 2024

Geleceğin Ustaları 10

Fahreddin Paşa Medine Müdafii

Artı'k Sanat - Metin Aşoğlu

Kültür Sanat Kursları 2023 - 2024

Yıl Sonu Kataloğu 2022 - 2023

Yıl Sonu Kataloğu 2021 - 2022

Yıl Sonu Kataloğu 2020 - 2021

ZKS Kültür Sanat Yıllığı 2023

3. ON5SIFIR7 FİLM HAFTASI

Mayıs - Haziran 2023

Edebiyat ve Milli Mücadele Sempozyumu

“Yâ Şehr-i Ramazan” Hat Sergisi

Derin Yüzey - İlhan Aydan

Zeytinburnun'nda Ramazan 2023

Yeldeğirmenlerine Karşı - M. Zahit Büyükişliyen

Mohammed Imad Sergisi

Asker ve Ressam - Mehmet Ali Laga

Fevzi Karakoç - At'a Senfoni

Kültür Sanat Kursları 2022-2023

Kültür Sanat Kursları 2021-2022

Geleceğin Şifreleri - Hüsamettin Koçan

Mayıs - Haziran 2022

Mükemmel Boşluk - Hakan Şarkdemir Resim Sergisi

Formreform - İsmet Yedikardeş Retrospektifi

Hattat Mustafa Halim Özyazıcı

Kitaplar ve Kağıtlar

10 Yılda Yarışma Fotoğrafları Seçkisi

Mayıs - Haziran 2021

Mebus ve Şair Mehmet Âkif Ersoy

Zeytinburnu'nun 50 Yılı

Kültür ve Sanat Hayatımızda Ebüzziya Ailesi

Kültür Sanat Kursları 2020-2021

Eski Evler ve Sokaklar

Medeniyetler Kapısı Mardin

Sanat ve Yaşamın İzinde

Kültür Sanat Kursları 2019-2020

Şehre Tarih Düşmek

Kültür Sanat Kursları 2018-2019

Kültür Sanat Kursları 2017-2018

İrem Minyatür Sergisi

Sübhan Tespih Sergisi

Afrika’da Alınteri

Hakimiyet-i Milliye Timsali Bayrak

Kültür Sanat Kursları 2016-2017

Gölgenin Tasarımı

Tophane İşi Lülecilik

Yerler ve Gökler Minyatür Sergisi

Katman Kat-ı Sergisi

Kültürel Semboller

Kültür Sanat Kursları 2015-2016

Kültür Sanat Kursları 2014-2015

Harflerin İzinde Hat Sergisi

Toprakla Şiir Yazmak

Geleneğe Çağdaş Yorumlar

Mevlana’nın Aşk Çağrısı

Bizde ve Dünyada Madalya Heykeltıraşlığı

Uluslararası Cam ve Kağıt Sanatları Sergisi

Geçmişten Günümüze Neyzen Emin Dede

Hayattan İzler Resim Sergisi

Ebruda İstanbul Düşleri Sergisi

Taner Alakuş ve Öğrencileri Minyatür Sergisi

Altın Laleler Ebru Sergisi

Kapat
zksm
zeytinburnu belediyesi
Bizi Sosyal Medyadan Takip Edin