article/header_images/a02a52b39e594b31b5bb5a10d93f42c7.PNGarticle/featured_images/b0c190a34caf4032909abdcde7100dcb.PNG

2021’in Hacı Bektâş-ı Velî Yılı İlan Edilmesi Üzerine Zeytinburnu Kültür Sanat’ta Bir Program Gerçekleşti

19 Mart 2021
youtube-icon

UNESCO, Hacı Bektâş-ı Velî’nin vefatının 750’nci yılı olan 2021’i, anma ve kutlama yıl dönümleri arasına aldığını belirttikten sonra Cumhurbaşkanlığı tarafından da 2021 yılı boyunca yurt genelinde ve yurt dışında etkinlikler düzenlenmesine karar verildi. Ekrem Demirli Zeytinburnu Kültür Sanat’ta gerçekleştirdiği “Tasavvuf ve Şiir” seminer dizisinin mart ayı oturumunu Hacı Bektâş-ı Velî’ye, menkıbelerine ve tasavvuf görüşüne ayırdı.

18 Mart’ta gerçekleşen seminerde Demirli, Hacı Bektâş-ı Velî’nin düşüncesinin ana konusunu anlatarak başladı. “Hacı Bektâş-ı Velî düşüncesindeki temel konu dört kapı kırk makamdır. O mutasavvıftır çünkü insan ruhunun ve ahlakının gelişmesi, nefsinin kötü vasıflardan temizlenmesine yardımcı olmaya çalışmıştır.”

Kılıç ve Kalem İlişkisi

Ekrem Demirli, öncelikle bir insanın medeniyette etkili olabilmesi için taşıması gereken vasıflarından bahsetti. “Hacı Bektâş-ı Velî topluma ve bugün için ne söylemiştir? Bu gibi soruların cevaplarını onun özelinde vermek istiyorsak evveliyata bakmamız lazım. Türklerle birlikte İslamiyet ya da İslamiyet’le birlikte Türkler Anadolu’ya girdi. Bu ikisi aynı şey çünkü İslam olmasaydı Türkler Moğollar gibi Anadolu topraklarında kalıcı olamazdı. Töre düşüncesiyle Anadolu’ya yerleşmek mümkün değil, bu akılda tutulması gereken ilk husus. İkinci olarak İslamiyet için tarihteki gelişimleri dikkate alırken siyasi ve askeri durumların da etkisini unutmamak lazımdır. Tüm zaferlerin kılıç kalkanla kazanıldığı zannediliyor. Ama kılıç üzerine bir uygarlık ve iman kurulamaz. İslam da kılıçsız yayıldı diyemeyiz fakat kılıcın yerini kalem aldığında bu uygarlık kuruldu diyebiliriz. İşte Yunus Emre veya Hacı Bektâş-ı Velî demek Anadolu’da uygarlığın kurulması, kılıcın yerini kaleme bırakması demektir. Anadolu’daki başarı kılıçla başlamış kalemle devam etmiştir. Bu kalem insan yetiştirme, ahlaklı olma anlamlarına gelir. Hacı Bektâş-ı Velî fütuhatımızın değil, imaretimizin kilit isimlerinden, insan imarının ilk isimlerinden biridir.”

Dört Kapı Kırk Makam

Ekrem Demirli, mutasavvıfın düşüncesinde en önemli gördüğü noktanın dört kapı kırk makam olduğunu söyledi. “Seyrüsülûk insanın geçirdiği eğitim merhalesidir. Eğitim aslında kademe kademe ilerlemek demektir. Hiçbir şey bir anda ve istediğimiz şekilde olmaz. Hayatın bir açılma serüveni vardır ve bunu biz belirlemeyiz, hayat açıldıkça merhalelerde ilerleyebiliriz. Eğitimde tedriciliğe inanmak aslında birçok şeye inanmak, sabırlı olmak demek. Sen ne istersen iste O’nun dediği olur ve dört kapı kırk makam burayla ilişkilidir. Varlığın bir akışkanlığı, derecelenmesi, yavaş yavaş pişmesi ve olgunlaşması söz konusudur. Herkesin bir konuyu anlama takvimi var. Dört kapı kırk makam, herkesin kendi takvimine inanması demek. Bazıları daha hızlı bazıları daha yavaş anlar ve ilerler. Bir şeyi kazanmak ya da kaybetmek yok, olması için vaktinin gelmesini beklemek var. İnsanın uzun bir hayatı var, dünya bu yolculukta bir menzil. Tasavvufun olabilmesi için insanın uzun bir yolculuk yaşadığına inanması gereklidir.İnsanın bir ayağı ölüm öncesine bir ayağı ölüm sonrasına uzanır; ezelden ebediyete yolculuk gibi. Tasavvuf insanın ezeli yolculuğu olduğuna inanmayan birine bir şey söylemez. Tasavvuf Allah’ın varlığını kabulden sonra ortaya çıkar. Şöyle diyeceğiz, dört kapı kırk makam; Allah’ın varlığını ve insanın ezeli yolculuğunu kabul etmenin ortaya çıkardığı güzergâhtır. Dört kapı kırk makamın hikâyesi ezele ve ebede yolculuktur.”

Kapı ve Ağaç Metaforu

Ekrem Demirli,Hacı Bektâş-ı Velî’deki dört kapı kırk makamın sadece ona ait olmadığını,Makâlâtkitabında işlediği bir mevzu olduğunu zikretti. “Neden önce dört kapı? İnsan bir tek şey istiyor; ölümsüzlük. Ölmek insana ağır geliyor çünkü içimizdeki en güçlü dürtü bu. Dört kapı kırk makam ya ölümsüzlüğe ya da ölüm korkusundan kurtaracak bir yere götürüyor bizi ve kemal denilen şey aslında budur. Dört kapı ve her birindeki onar makamdan geçerek insan kemale ulaşacaktır. Rakamlar önemli değildir, dört geriye doğru azaltılıp ileriye doğru çoğaltılabilir. Dört yapısallıktan dolayı kullanılmıştır diyebiliriz, dört unsur gibi.Velî’nin kapıları: şeriat, tarikat, marifet ve hakikattir. Makamlarda değişiklik olsa bile kapılar bu şekilde. Kapının yanıltıcı bir tarafı da var. İnsan bir kapıyı geçtiğinde geride kalan kapılar ne olacak? Kapı benzetmesi bu noktada çok yeterli değil. Kapı yerine ağaç benzetmesi bu yüzden yapılmıştır. Kapılar arası ilişkilerin korunması en önemli sorunlardan biri. Kapıları önemsemek, vazgeçmemek gerekir. Kapılar önemsenmezse ilkVelî’den vazgeçilmiş olunur. Çünkü o kapılardan girin diyor çıkın demiyor. Kapıdan vazgeçilmesi ihtimalinden dolayı ağaç benzetmesi yapıldı: kök, gövde, dal, meyve. Dördünden biri olmadan diğeri olmaz. Bu düşünce varlıktaki kademeleri, menzilden menzile geçişi öğreten bir sistem. Kapıyı ağaç benzetmesiyle düşünmek lazım. Ağacın bütünlüğü reddedilemeyeceği gibi kapılarınki de görmezden gelinemez.”

Etkinlikleri Pdf Olarak İndir

Seçmiş olduğunuz ay ile ilgili tüm etkinlikleri katalogdan görebilirsiniz

Kasım 2024 Ayı
Broşürü

Hemen İndir

Sıralama Seçenekleri

2024 - 2025 Kültür Ve Sanat Kursları

Zeytinburnun'nda Ramazan 2024

Karne Festivali 2024

Kültür Sanat Kursları 2023 - 2024

3. ON5SIFIR7 FİLM HAFTASI

Mayıs - Haziran 2023

Zeytinburnun'nda Ramazan 2023

Kültür Sanat Kursları 2022-2023

Kültür Sanat Kursları 2021-2022

Mayıs - Haziran 2022

Mayıs - Haziran 2021

Kültür Sanat Kursları 2020-2021

Kültür Sanat Kursları 2019-2020

Kültür Sanat Kursları 2018-2019

Kültür Sanat Kursları 2017-2018

Kültür Sanat Kursları 2016-2017

Kültür Sanat Kursları 2015-2016

Kültür Sanat Kursları 2014-2015

Toprakla Şiir Yazmak

Mevlana’nın Aşk Çağrısı

Sıralama Seçenekleri

ELİSA ZONARO'NUN İSTANBUL'U

“O AĞAÇ” Mehmed Özçay Fotoğraf Sergisi

İnsanlığın Evrensel Yıkımı - Filistin Mücadelesi

Resimlerle “15 TEMMUZ” Sergisi

Lalezar - Rauf Tuncer

Geleceğin Ustaları 10

Fahreddin Paşa Medine Müdafii

Artı'k Sanat - Metin Aşoğlu

Yıl Sonu Kataloğu 2022 - 2023

Yıl Sonu Kataloğu 2021 - 2022

Yıl Sonu Kataloğu 2020 - 2021

ZKS Kültür Sanat Yıllığı 2023

Edebiyat ve Milli Mücadele Sempozyumu

“Yâ Şehr-i Ramazan” Hat Sergisi

Derin Yüzey - İlhan Aydan

Yeldeğirmenlerine Karşı - M. Zahit Büyükişliyen

Mohammed Imad Sergisi

Asker ve Ressam - Mehmet Ali Laga

Fevzi Karakoç - At'a Senfoni

Geleceğin Şifreleri - Hüsamettin Koçan

Mükemmel Boşluk - Hakan Şarkdemir Resim Sergisi

Formreform - İsmet Yedikardeş Retrospektifi

Hattat Mustafa Halim Özyazıcı

Kitaplar ve Kağıtlar

10 Yılda Yarışma Fotoğrafları Seçkisi

Mebus ve Şair Mehmet Âkif Ersoy

Zeytinburnu'nun 50 Yılı

Kültür ve Sanat Hayatımızda Ebüzziya Ailesi

Eski Evler ve Sokaklar

Medeniyetler Kapısı Mardin

Sanat ve Yaşamın İzinde

Şehre Tarih Düşmek

İrem Minyatür Sergisi

Sübhan Tespih Sergisi

Afrika’da Alınteri

Hakimiyet-i Milliye Timsali Bayrak

Gölgenin Tasarımı

Tophane İşi Lülecilik

Yerler ve Gökler Minyatür Sergisi

Katman Kat-ı Sergisi

Kültürel Semboller

Harflerin İzinde Hat Sergisi

Geleneğe Çağdaş Yorumlar

Bizde ve Dünyada Madalya Heykeltıraşlığı

Uluslararası Cam ve Kağıt Sanatları Sergisi

Geçmişten Günümüze Neyzen Emin Dede

Hayattan İzler Resim Sergisi

Ebruda İstanbul Düşleri Sergisi

Taner Alakuş ve Öğrencileri Minyatür Sergisi

Altın Laleler Ebru Sergisi

Sıralama Seçenekleri

ELİSA ZONARO'NUN İSTANBUL'U

“O AĞAÇ” Mehmed Özçay Fotoğraf Sergisi

İnsanlığın Evrensel Yıkımı - Filistin Mücadelesi

2024 - 2025 Kültür Ve Sanat Kursları

Resimlerle “15 TEMMUZ” Sergisi

Zeytinburnun'nda Ramazan 2024

Lalezar - Rauf Tuncer

Karne Festivali 2024

Geleceğin Ustaları 10

Fahreddin Paşa Medine Müdafii

Artı'k Sanat - Metin Aşoğlu

Kültür Sanat Kursları 2023 - 2024

Yıl Sonu Kataloğu 2022 - 2023

Yıl Sonu Kataloğu 2021 - 2022

Yıl Sonu Kataloğu 2020 - 2021

ZKS Kültür Sanat Yıllığı 2023

3. ON5SIFIR7 FİLM HAFTASI

Mayıs - Haziran 2023

Edebiyat ve Milli Mücadele Sempozyumu

“Yâ Şehr-i Ramazan” Hat Sergisi

Derin Yüzey - İlhan Aydan

Zeytinburnun'nda Ramazan 2023

Yeldeğirmenlerine Karşı - M. Zahit Büyükişliyen

Mohammed Imad Sergisi

Asker ve Ressam - Mehmet Ali Laga

Fevzi Karakoç - At'a Senfoni

Kültür Sanat Kursları 2022-2023

Kültür Sanat Kursları 2021-2022

Geleceğin Şifreleri - Hüsamettin Koçan

Mayıs - Haziran 2022

Mükemmel Boşluk - Hakan Şarkdemir Resim Sergisi

Formreform - İsmet Yedikardeş Retrospektifi

Hattat Mustafa Halim Özyazıcı

Kitaplar ve Kağıtlar

10 Yılda Yarışma Fotoğrafları Seçkisi

Mayıs - Haziran 2021

Mebus ve Şair Mehmet Âkif Ersoy

Zeytinburnu'nun 50 Yılı

Kültür ve Sanat Hayatımızda Ebüzziya Ailesi

Kültür Sanat Kursları 2020-2021

Eski Evler ve Sokaklar

Medeniyetler Kapısı Mardin

Sanat ve Yaşamın İzinde

Kültür Sanat Kursları 2019-2020

Şehre Tarih Düşmek

Kültür Sanat Kursları 2018-2019

Kültür Sanat Kursları 2017-2018

İrem Minyatür Sergisi

Sübhan Tespih Sergisi

Afrika’da Alınteri

Hakimiyet-i Milliye Timsali Bayrak

Kültür Sanat Kursları 2016-2017

Gölgenin Tasarımı

Tophane İşi Lülecilik

Yerler ve Gökler Minyatür Sergisi

Katman Kat-ı Sergisi

Kültürel Semboller

Kültür Sanat Kursları 2015-2016

Kültür Sanat Kursları 2014-2015

Harflerin İzinde Hat Sergisi

Toprakla Şiir Yazmak

Geleneğe Çağdaş Yorumlar

Mevlana’nın Aşk Çağrısı

Bizde ve Dünyada Madalya Heykeltıraşlığı

Uluslararası Cam ve Kağıt Sanatları Sergisi

Geçmişten Günümüze Neyzen Emin Dede

Hayattan İzler Resim Sergisi

Ebruda İstanbul Düşleri Sergisi

Taner Alakuş ve Öğrencileri Minyatür Sergisi

Altın Laleler Ebru Sergisi

Kapat
zksm
zeytinburnu belediyesi
Bizi Sosyal Medyadan Takip Edin