Yeni Nesilden Kopmamak Gerek

27 Nisan 2017

Zeytinburnu Kültür Sanat Merkezi 100 Yüze İmza ve Söyleşi programında 24 Nisan akşamı şair Zafer Acar ve Aykut Nasip Kelebek’i ağırladı. Aykut Ertuğrul’un hazırlayıp sunduğu programda şiirde geleneğin yeri, usta çırak ilişkisinin neden gerekli olduğu konuşuldu. Programın bitiminde Zafer Acar Zafer Divanı’nı, Aykut Nasip Kelebek de Kanlı Canlı Şiir adlı kitaplarını okurlar için imzaladı.

Zafer Divanı ile 100 Yüze İmza ve Söyleşi programına konuk olan şair Zafer Acar, şiire İstanbul dışarısında yöneldiğini ve İstanbul'a geldiğinde de şiir yolculuğunun bir çok arkadaşından farklı geliştiğini anlattı. Zeytinburnu Kültür Sanat Merkezinde okurlar ve genç şairlerle buluşan Acar, yaşadığı deneyimi şöyle özetledi: “Şiire şair üzerinden yönelmem lise yıllarında Necip Fazıl'la oldu. Sezai Karakoç'la tanışınca modern şiiri de tanımış oldum. Şiirin heceyle yazılacağını, başka türlü yazılamayacağını zannediyorduk. İstanbul'a geldiğimde kafamla şiirle ilgili birçok şey oluşmuştu. Kendi kendime arayıp buldum çoğunlukla. Geldikten sonra birilerinden etkilenip şiirimi değiştirme gibi bir durum sözkonusu olmadı. Üniversitede kendi dergimiz vardı. Orada amatörlüğümüzü atmış olduk. On sayı dergi çıkarmışızdır oradan geriye bir, iki şiir kaldı. Yedi İklim'de 2000 yılında şiirlerim yayınlanmaya başlandı, mutfağına sonradan girdim.” “Anadolu'da daha heyecanlı oluyor bu işler. Ulusal bir dergide şiir yayınlamak Anadolu'da çok büyük bir olay. Gençsiniz ve bu kabul edilmiş olma anlamına geliyor. Dergiyi takip ediyorsun, şiir yayınlanmış mı, yayınlanmamış mı günlerce merakla bekliyorsun. Yayınlanmadığında bir buruklukla eve dönüyorsun.” şeklinde konuşan Acar, İstanbul’a geldikten sonra Yedi İklim'in mutfağına girdiğini ve orada bulunmanın ufkunda bir açılma sağladığını söyledi. Dergi ortamlarının şair ve yazarlar için son derece besleyici olduğunun altını çizen Zafer Acar, “Dergide sürekli değerli abilerle bir araya geliyorsun, onları dinliyorsun, sorular soruyorsun. O ortamlarda olmadan pişmek, edebiyatın kuşaktan kuşağa eski şairlerden günümüze kadar aktarılan geleneğini edinmek, kitaplardan öğrenmek mümkün değil. Okuyarak bazı şeyler öğrenebiliyorsun ama okuyarak yüzmeyi öğrenememek gibi yazmayı da tam anlamıyla öğrenemiyorsun. Senden önceki şairlerle oturup kalkmanın şöyle bir faydası var senin şiirinin boşluğunu görüyorlar ve sana yönlendirmelerde bulunuyorlar.” dedi. Usta çırak ilişkisinin tek taraflı olmaması gerektiğine de dikkat çeken Zafer Acar, sözlerine şöyle devam etti: “Sadece ustalar çıraklara ustalık yapmaz bazen çıraklar da ustalık yapabiliyor. Bir çok arkadaşımız benim şiirime dokunmuştur. Önerileri oluyor ve bu önerilere de dikkat kesilmek zorundayız. Ustalar yeni nesille bir arada olmadıklarında hızla eskiyorlar. Yeni jenerasyonun özel bir dili, bakışı, dünyayı algılayışı var. Bundan kopmamak lâzım. Sanatta diri kalman, yeniyi sürekli yakalaman ve önüne geçmen gerekiyor. Gerçek şairler, sanatkarlar zamanın önünde şeyler söyleyenlerdir. Bugün Necip Fazıl’ın, Nazım Hikmet’in eskimemesinin, Sezai Karakoç’un yaklaşık 40 yıldır yazmamasına rağmen günümüze söyleyecek sözlerinin olması biraz da bu görmeyle ilgili. 100 yıl sonraya kalacak adam bugün çok iyi olduğu için değil yüz yıl sonraya da sözleri olduğu içindir.” GELENEK ŞİİRİMDE DENEYSEL BİR UNSUR Kanlı Canlı Şiir adlı kitabında 1950 sonrasının şairleri üzerine yazdığı değerlendirmelerini bir araya getiren Aykut Nasip Kelebek de “Sanatla uğraşan herkes kendisinden önce o yoldan geçmiş insanların yardımına gereksinim duyar. Şiir yazıyorsun bir takım eksikliklerin var ama bunun adını koyamıyorsun. Ustana gösterdiğin zaman o doğrudan sana bu eksikliklerini söylüyor. Sana gerek teknik, gerek biçim, içerik anlamında önerilerde bulunuyor ve senin de eksiklerini tamamlaman şiirde yol alman daha çabuklaşıyor. Usta şairin genç şaire katkıları sadece teknik anlamda değildir. Okumalar anlamında da ustaların gençler üzerinde çok ciddi bir pay sahibi olduğunu düşünüyorum.” şeklinde konuştu. Aykut Ertuğrul’un “Geleneğin modern şiire nasıl yansıması gerektiğini düşünüyorsun?” sorusuna cevap veren Zafer Acar, “Gelenekle ilgili söylenecek yeni şeyler var mı? Bu konuya kafa yoran o kadar çok şairimiz, yazarımız olmuş ki. Bunun en bilinen ismi Sezai Karakoç. Geleneğin şiirimizde nasıl işletileceği ile ilgili örnekler de vermiş. Divan şairlerinin gül mazmununu dönüştürerek yeniden nasıl yazılabileceğini bize göstermiş. Bu anlamda benim yaptığım çok yeni bir şey yoktur. Asıl cesareti Sezai Karakoç göstermiş. Geleneği acaip bir şekilde kucaklamış. Gül Muştusu, Hızırla Kırk Saat bunun örnekleri. Kıssaları ve menkıbeleri alıp dönüştürmeyi başarmış. Aslında bu da modern bir tavır.” diyerek kendisinin de bu çizgide ilerlediğini kaydetti. Acar, “Benim gelenekten el almam Sezai Karakoç’la bağlantılı. Bu yapılan batılı anlamda da modern bir şey. Postmodernizmin içinde imkân olarak gelenekten faydalanma da var. Komple geleneğin içine sıkışmıyorum. Eğer şiire serbestle başladıysanız ve modern bir şiir yazıyorken geleneksel bir şiir yazıyorsanız o deneysel olmalı. Modernle başlayıp geleneği onun içerisinde eritmeye çalışıyorsan o zaman o muhafazakarlık değil o şairin şiiri içerisindeki deneyselliktir. Gelenek benim şiirimin içinde deneysel bir unsur olarak duruyor.” şeklinde konuştu.

Etkinlikleri Pdf Olarak İndir

Seçmiş olduğunuz ay ile ilgili tüm etkinlikleri katalogdan görebilirsiniz

Aralık 2024 Ayı
Broşürü

Hemen İndir

Sıralama Seçenekleri

2024 - 2025 Kültür Ve Sanat Kursları

Zeytinburnun'nda Ramazan 2024

Karne Festivali 2024

Kültür Sanat Kursları 2023 - 2024

3. ON5SIFIR7 FİLM HAFTASI

Mayıs - Haziran 2023

Zeytinburnun'nda Ramazan 2023

Kültür Sanat Kursları 2022-2023

Kültür Sanat Kursları 2021-2022

Mayıs - Haziran 2022

Mayıs - Haziran 2021

Kültür Sanat Kursları 2020-2021

Kültür Sanat Kursları 2019-2020

Kültür Sanat Kursları 2018-2019

Kültür Sanat Kursları 2017-2018

Kültür Sanat Kursları 2016-2017

Kültür Sanat Kursları 2015-2016

Kültür Sanat Kursları 2014-2015

Toprakla Şiir Yazmak

Mevlana’nın Aşk Çağrısı

Sıralama Seçenekleri

“VAVEYLA” Turgay Sarı Resim Sergisi

ELİSA ZONARO'NUN İSTANBUL'U

“O AĞAÇ” Mehmed Özçay Fotoğraf Sergisi

İnsanlığın Evrensel Yıkımı - Filistin Mücadelesi

Resimlerle “15 TEMMUZ” Sergisi

Lalezar - Rauf Tuncer

Geleceğin Ustaları 10

Fahreddin Paşa Medine Müdafii

Artı'k Sanat - Metin Aşoğlu

Yıl Sonu Kataloğu 2022 - 2023

Yıl Sonu Kataloğu 2021 - 2022

Yıl Sonu Kataloğu 2020 - 2021

ZKS Kültür Sanat Yıllığı 2023

Edebiyat ve Milli Mücadele Sempozyumu

“Yâ Şehr-i Ramazan” Hat Sergisi

Derin Yüzey - İlhan Aydan

Yeldeğirmenlerine Karşı - M. Zahit Büyükişliyen

Mohammed Imad Sergisi

Asker ve Ressam - Mehmet Ali Laga

Fevzi Karakoç - At'a Senfoni

Geleceğin Şifreleri - Hüsamettin Koçan

Mükemmel Boşluk - Hakan Şarkdemir Resim Sergisi

Formreform - İsmet Yedikardeş Retrospektifi

Hattat Mustafa Halim Özyazıcı

Kitaplar ve Kağıtlar

10 Yılda Yarışma Fotoğrafları Seçkisi

Mebus ve Şair Mehmet Âkif Ersoy

Zeytinburnu'nun 50 Yılı

Kültür ve Sanat Hayatımızda Ebüzziya Ailesi

Eski Evler ve Sokaklar

Medeniyetler Kapısı Mardin

Sanat ve Yaşamın İzinde

Şehre Tarih Düşmek

İrem Minyatür Sergisi

Sübhan Tespih Sergisi

Afrika’da Alınteri

Hakimiyet-i Milliye Timsali Bayrak

Gölgenin Tasarımı

Tophane İşi Lülecilik

Yerler ve Gökler Minyatür Sergisi

Katman Kat-ı Sergisi

Kültürel Semboller

Harflerin İzinde Hat Sergisi

Geleneğe Çağdaş Yorumlar

Bizde ve Dünyada Madalya Heykeltıraşlığı

Uluslararası Cam ve Kağıt Sanatları Sergisi

Geçmişten Günümüze Neyzen Emin Dede

Hayattan İzler Resim Sergisi

Ebruda İstanbul Düşleri Sergisi

Taner Alakuş ve Öğrencileri Minyatür Sergisi

Altın Laleler Ebru Sergisi

Sıralama Seçenekleri

“VAVEYLA” Turgay Sarı Resim Sergisi

ELİSA ZONARO'NUN İSTANBUL'U

“O AĞAÇ” Mehmed Özçay Fotoğraf Sergisi

İnsanlığın Evrensel Yıkımı - Filistin Mücadelesi

2024 - 2025 Kültür Ve Sanat Kursları

Resimlerle “15 TEMMUZ” Sergisi

Zeytinburnun'nda Ramazan 2024

Lalezar - Rauf Tuncer

Karne Festivali 2024

Geleceğin Ustaları 10

Fahreddin Paşa Medine Müdafii

Artı'k Sanat - Metin Aşoğlu

Kültür Sanat Kursları 2023 - 2024

Yıl Sonu Kataloğu 2022 - 2023

Yıl Sonu Kataloğu 2021 - 2022

Yıl Sonu Kataloğu 2020 - 2021

ZKS Kültür Sanat Yıllığı 2023

3. ON5SIFIR7 FİLM HAFTASI

Mayıs - Haziran 2023

Edebiyat ve Milli Mücadele Sempozyumu

“Yâ Şehr-i Ramazan” Hat Sergisi

Derin Yüzey - İlhan Aydan

Zeytinburnun'nda Ramazan 2023

Yeldeğirmenlerine Karşı - M. Zahit Büyükişliyen

Mohammed Imad Sergisi

Asker ve Ressam - Mehmet Ali Laga

Fevzi Karakoç - At'a Senfoni

Kültür Sanat Kursları 2022-2023

Kültür Sanat Kursları 2021-2022

Geleceğin Şifreleri - Hüsamettin Koçan

Mayıs - Haziran 2022

Mükemmel Boşluk - Hakan Şarkdemir Resim Sergisi

Formreform - İsmet Yedikardeş Retrospektifi

Hattat Mustafa Halim Özyazıcı

Kitaplar ve Kağıtlar

10 Yılda Yarışma Fotoğrafları Seçkisi

Mayıs - Haziran 2021

Mebus ve Şair Mehmet Âkif Ersoy

Zeytinburnu'nun 50 Yılı

Kültür ve Sanat Hayatımızda Ebüzziya Ailesi

Kültür Sanat Kursları 2020-2021

Eski Evler ve Sokaklar

Medeniyetler Kapısı Mardin

Sanat ve Yaşamın İzinde

Kültür Sanat Kursları 2019-2020

Şehre Tarih Düşmek

Kültür Sanat Kursları 2018-2019

Kültür Sanat Kursları 2017-2018

İrem Minyatür Sergisi

Sübhan Tespih Sergisi

Afrika’da Alınteri

Hakimiyet-i Milliye Timsali Bayrak

Kültür Sanat Kursları 2016-2017

Gölgenin Tasarımı

Tophane İşi Lülecilik

Yerler ve Gökler Minyatür Sergisi

Katman Kat-ı Sergisi

Kültürel Semboller

Kültür Sanat Kursları 2015-2016

Kültür Sanat Kursları 2014-2015

Harflerin İzinde Hat Sergisi

Toprakla Şiir Yazmak

Geleneğe Çağdaş Yorumlar

Mevlana’nın Aşk Çağrısı

Bizde ve Dünyada Madalya Heykeltıraşlığı

Uluslararası Cam ve Kağıt Sanatları Sergisi

Geçmişten Günümüze Neyzen Emin Dede

Hayattan İzler Resim Sergisi

Ebruda İstanbul Düşleri Sergisi

Taner Alakuş ve Öğrencileri Minyatür Sergisi

Altın Laleler Ebru Sergisi

Kapat
zksm
zeytinburnu belediyesi
Bizi Sosyal Medyadan Takip Edin