100 YÜZE İMZA VE SÖYLEŞİ PROGRAMININ KASIM AYI KONUĞU BEŞİR AYVAZOĞLU OLDU
21 Kasım’da ZKS’de gerçekleşen 100 Yüze İmza ve Söyleşi programına, biyografi yazarı Beşir Ayvazoğlu konuk oldu. Aykut Ertuğrul’un sunduğu söyleşi programında; Beşir Ayvazoğlu’nun Ataç Prospero Caliban’a Karşı isimli son kitabı üzerinden bir konuşma gerçekleşti.
Aykut Ertuğrul’un sunduğu programda Beşir Ayvazoğlu ile Ataç Prospero Caliban’a Karşı kitabı ve genel olarak biyografi yazarlığı, Beşir Ayvazoğlu’nun yazarlık serüveni hakkında konuşuldu.
DAHA ÖNCE YAZDIKLARIM ONU YAZMAYA BENİ ZORLUYORDU
Söyleşinin başında Beşir Ayvazoğlu, niçin Nurullah Ataç gibi bir figürün biyografisini yazdığı ile ilgili şunları söyledi: “Birçok biyografi yazdım malumunuz. Eğer dikkat ettiyseniz her bir biyografi, edebiyat tarihimizin bir kesimine ve bir meselesine odaklanır. Dolayısıyla hepsi birbirinin içinden çıkar. Zaman içerisinde bir çeşit edebî ekosistem oluştu. Birbirini destekleyen, birinin bıraktığı boşluğu diğerinin doldurduğu ama mutlaka biri yazılınca diğerinin de yazılması gereken bir sistem oluştu. Şimdi, ta ilk biyografim hatta Peyami’den de önce Tarık Buğra biyografisinden itibaren Nurullah Ataç sürekli karşıma çıkar. Hemen hepsiyle problem yaşamış, tartışma yaşamış. Hepsinin hayatına bir şekilde dahil olmuş bir figür. Ve eleştirmen vasfıyla çok önemli bir figürdü. Yani onu yazmam gerekiyordu. Daha önce yazdıklarım onu yazmaya beni zorluyordu.”
TARİHİ, KÜLTÜRÜ, HER ŞEYİ BU TÜR ADAMLAR ETKİLİYORLAR
Beşir Ayvazoğlu, Ataç’ın karakterinde bir kimsenin biyografisini yazmak hakkında; “Bir biyografi yazarı için öyle Nurullah Ataç gibi çok renkli, kavgalı, kavgası çok olan efendim, farklı fikri maceralar içinden geçmiş, farklı farklı mabetleri dolaşmış Cemil Meriç’in tabiriyle, figürleri anlatmak çok caziptir. Yani dümdüz bir hayatı anlatmanın hiçbir cazibesi yok. Zaten onlar etkilemiyorlar, bu tür adamlar etkiliyorlar tarihi, kültürü, her şeyi. Bu tür adamlar etkiliyorlar. Bunun üzerinde durmakta özellikle fayda vardır.” sözlerini söyledi.
ATAÇ’IN ELEŞTİRMENLİĞİ ÖZNEL ELEŞTİRİ DEDİKLERİ CİNSTEN
Söyleşide ayrıca Beşir Ayvazoğlu Nurullah Ataç’ın ne tür bir eleştirmen olduğu ve eleştirilerinde neye önem verdiğine dair; “Bu eleştirmenlik değil zaten. Ataç’ın eleştirmenliği, sübjektif, öznel eleştiri dedikleri cinsten. Yani kitabı okurken ne hissediyorsa, hatta o anda o kitabı okurken nasıl duygular içindeyse o duyguları olduğu gibi anlatmak. Yani kitabın muhtevası, savunduğu fikirlerin niteliği, kurgusu vesaire yani bir eleştirmenin çok dikkatle analiz etmesi gereken tarafları önemli değil. O anda ne hissediyorsa, kitap ona okurken ne gibi duygular uyandırdıysa onda onu anlatmak. Nurullah Ataç’ın eleştirmenliği, böyle bir eleştirmenliktir. Zaten ciddi eleştirmenler, mesela Hüseyin Cöntürk vesaire, Ataç’ın eleştirmenliğini ciddiye almazlar fazla.” sözlerini söyledi.
BEŞİR AYVAZOĞLU KİMDİR?
Sivas’ın Zara ilçesinde doğmuştur. Asıl ismi "Beşir Ayvaz"dır. İlk ve ortaöğrenimini Sivas'ta tamamladıktan sonra 1975'te Bursa Eğitim Enstitüsü Edebiyat Bölümü'nden mezun olmuştur. Uzun yıllar öğretmenlik yapmış, çeşitli okullarda görev almıştır. TRT'de uzman olarak çalışmış olan sanatçı ayrıca bir dönem Kültür Bakanı danışmanlığı yapmıştır. CNN Türk’te Hilmi Yavuz’la birlikte iki yıl, “Gökkubbemiz” adlı kültür programını hazırlamış, 2001-2005 yılları arasında Radyo ve Televizyon Üst Kurulu üyesi olarak görev almıştır. TRT2’de yayınlanan “Bir Tepeden” adlı bir kültür programı hazırlayan yazar, halen Türk Edebiyatı Dergisi’nin genel yayın yönetmenliğini yürütmektedir. Türkiye Yazarlar Birliği, İLESAM, Çocuk Vakfı ve Sezer Tansuğ Kültür ve Sanat Vakfı’nın kurucu üyeleri arasında yer alıp Türkiye Gazeteciler Cemiyeti'nin de üyesidir (Gülüm 2015: 491-492). Ayrıca sanatçı, İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi'nde "İstanbul, Toplum ve Edebiyatı" başlığı altında ders vermektedir.
Ayvazoğlu, gazetecilik mesleğini hem köşe yazarı hem de yönetici olarak sürdürmüştür. Bu gazeteler arasında Hergün, Tercüman, Türkiye, Zaman ve Yeni Ufuk gazeteleri vardır. Ayrıca Aksiyon dergisinde hem köşe yazarlığı hem de yöneticilik yapmıştır. 1985-1991 yılları arasında Tercüman Gazetesi'nin “kültür-sanat” yönetmenliğini yapmış, Yeni Ufuk Gazetesi'nde ise genel yayın yönetmeni olarak çalışmıştır. Beşir Ayvazoğlu, Karar Gazetesi'nde köşe yazarlığına devam etmektedir.
Dergâh, Kubbealtı Akademi, Hareket, Hisar, İzlenim, Türk Edebiyatı, Türkiye Günlüğü, Yeni Türkiye gibi dergilerde birçok deneme ve makale yayımlamıştır.
Atatürk Kültür Merkezi, İstanbul Şehir Tiyatroları Repertuar Kurulu, TDV İslâm Ansiklopedisi Türk Dili ve Edebiyatı Danışma ve Redaksiyon Kurulu üyeliklerinde bulunmuştur