"Edebiyat puta dönüşebilir"

07 Şubat 2017

​​​​​​​​"Edebiyat puta dönüşebilir"

Zeytinburnu Kültür Sanat Merkezinde okurları ile buluşan Abdullah Harmancı, "Edebiyat kalbimizin sevdiği her şey gibi bir puta dönüşebilir. Halbuki hayat silsilemiz içerisinde edebiyat da uğraşılarımızdan biridir." diyerek edebiyatın kutsanmaması gerektiğine dikkat çekti. En yeni kitabı Melek Kayıtları ile Aykut Ertuğrul'un hazırlayıp sunduğu 100 Yüze İmza ve Söyleşi programına katılan Abdullah Harmancı, Türk öyküsünün gelişimi ve değişimi üzerine önemli değerlendirmelerde bulundu. 22 yıldır öykü dünyasının içinde bir isim olan Abdullah Harmancı son kitabı Melek Kayıtları ve öykü serüvenini de anlattığı konuşmasında herkes gibi yazmaya şiirle başladığını söyledi. İlk öyküsünün Dergâh dergisinde yayınlandığını hatırlatan Harmancı, bunun nasıl bir yüreklendirme olduğunu şöyle anlattı: "Anadolu'da Konya'da yaşayan üniversite öğrencisi Abdullah Harmancı'yı arayıp öykü yaz, devam et, iyi gidiyorsun diyen kişidir Mustafa Kutlu. Hâlâ da arar. Mustafa Kutlu tarafından aranmak ya da Dergâh'ta onore edici bir cümlenin geçmesi bizim için büyük moraldi." Bir kuşaktan ziyade dergiyle tanımlanmak istediğini söyleyen Harmancı, bu anlamda kendisini Dergâh'a ait hissettiğini ifade etti. Kendisi de uzun yıllardır tıpkı Mustafa Kutlu gibi genç öykücüleri takip eden ve gündeme getiren bir isim olan Harmancı, "Elimdeki dergi imkânlarıyla mümkün olduğunca ortaya çıkmış ama kamu tarafından henüz fark edilmemiş öykücüleri ön plana çıkarmak istiyorum. Çünkü genç bir yazarın ortaya çıkması, kitabını yayınlaması, tanınır hale gelmesi çok zordur. " diye konuştu. Harmancı, "Bir dergide etkileyici bir öykü gördüğümde en basitinden çevremdeki arkadaşlarıma mesaj atıyorum. Bu paylaşma isteği her şeyden önce. İkincisi çok üzgünüm ama edebiyat dünyası çok adil bir dünya değil. Çok güzel metinler yazarsam büyük bir yazar olurum, öyle değil işte. Bu kadar düz bir mantıkla ilerleyemiyorsunuz. Çok karmaşık bir yer edebiyat dünyası. Onların işlerini biraz kolaylaştırmak istiyorum." dedi. EDEBİYAT VE DERGİLERE YÜKLENEN ANLAM DEĞİŞTİ Edebiyat dünyasında karşı karşıya olunan bir dönüşüme dikkat çeken Harmancı, "Biz o kadar çok edebi metinlere yükleniyoruz ki gençler bunu bir retorik, farklı kelimeleri yan yana getirme oyunu gibi algılamak üzereler. Bu çok tehlikeli. Edebiyat böyle bir şey değil. Sen onun arkasında bir çile, bir bakış barındırıyor musun bundan çok kuşkuluyum. Kombinasyon hesapları gibi sanki yan yana getirilmemiş kelimelerden birkaç tanesini getirirsek harikulade bir yazar olacakmışız gibi olayı retoriğe gömmüş bir bakış açısı egemen oldu. Burada büyük bir sakınca var. " şeklinde konuştu. Bu durumun temelinde ise dergilere ve edebiyata yüklediğimiz anlam ve misyonun değişmesinin yattığını ifade eden Harmancı, "Dergiciliğe bakış, edebiyat dergilerine yüklediğimiz anlam ve işlev de değişti. Edebiyatın anlam dünyamızda olması gerektiği noktada kalması gerektiğini düşünüyorum. Edebiyat kalbimizin sevdiği her şey gibi bir puta, bir amaca dönüşebilir. Halbuki hayat silsilemiz içerisinde edebiyat da uğraşılarımızdan biridir. Kalbimiz put üretir. Edebiyat da bu putlardan birine dönüşmemeli. Elbette sağlıklı bir yaklaşım gerekir. Yoksa edebiyattan geride duralım demiyorum ve asla mesajlar içeren, okura yüklemeler yapan metinlerden bahsetmiyorum. O metinler zaten edebiyat dışıdır." dedi. EDEBİYATA BAKIŞ BİREYSELLEŞTİ Harmancı, sözlerine şöyle devam etti: "Genellemiyorum ama dindar muhafazakar edebiyatçıların edebiyata kendinden ibaret bir anlam yüklemeye başladıklarını düşünüyorum. Bir değişim yaşadık biz. Ben de bu değişimin içindeyim. Edebiyat Dergisi, Diriliş dergisi, Hareket dergisi böyle çıkmıyordu. Orada başka bir kaygı vardı. Pakdil'in unutulmayan bir sözüdür şimdi bütün öğrencileri bunu bana aktardılar; 'Yüzde 51 edebiyat, yüzde 49 ideoloji' dermiş. Bir misyonu, bir anlamı ortaya çıkarmak üzere edebiyat yapıyorlardı. Nitekim Sezai Karakoç'un çok güzel bir dergi tanımı var, 'Herhangi 20 kişinin bir araya gelip şiirler yayınladığı bir seçki değildir dergi, bir ortak dünya ve sanat görüşü gerekir' diyor. Kısacası bütün dünyadaki değişim bizim edebiyat ve edebiyatçı algımızı da etkiledi. Toplumsal, siyasal, dini endişeler yerine edebiyatı daha kariyerist, bireysel, kendimizi gerçekleştirmeye yönelik bir şey olarak algılıyoruz. " Bizim edebiyata yüklediğimiz anlamın da toplumsaldan bireysele kaydığının altını çizen Harmancı, sözlerine şöyle devam etti: "Biz onlar gibi bakmıyoruz edebiyata da, dergilere de. İdeolojik, edebi misyonlar yüklemişler ve dergi onun üzerine çıkmış. Nuri Pakdil'in Edebiyat dergisindeki müstearlarının hiçbiri müstear değildir. Bir kimlik inşa etmek üzere çevresindeki gençlere isimler vermiştir. Kerbela öyküsünü yazdığı için İbrahim abiye Hüseyin Su ismini vermiş mesela. Orayı bir cemaat olarak algılayıp oradan bir nesil yetiştirmek için çabalamış. Bunu çok değerli bir kaygı olarak görüyorum. O kuşağın bize kazandırdıklarını inkar etmeden takdir etmemiz ya da eleştirmemiz gerekiyor. Bizlerin edebiyata bakışında bireyselleşen bir taraf var. Bu sadece edebiyatta olmadı hayatın, toplumun bütün alanlarında yaşadık bunu. Kendimi de dahil ederek bu eleştiriyi söylüyorum. İnsan en zor kendi neslini eleştirir."

Etkinlikleri Pdf Olarak İndir

Seçmiş olduğunuz ay ile ilgili tüm etkinlikleri katalogdan görebilirsiniz

Kasım 2024 Ayı
Broşürü

Hemen İndir

Sıralama Seçenekleri

2024 - 2025 Kültür Ve Sanat Kursları

Zeytinburnun'nda Ramazan 2024

Karne Festivali 2024

Kültür Sanat Kursları 2023 - 2024

3. ON5SIFIR7 FİLM HAFTASI

Mayıs - Haziran 2023

Zeytinburnun'nda Ramazan 2023

Kültür Sanat Kursları 2022-2023

Kültür Sanat Kursları 2021-2022

Mayıs - Haziran 2022

Mayıs - Haziran 2021

Kültür Sanat Kursları 2020-2021

Kültür Sanat Kursları 2019-2020

Kültür Sanat Kursları 2018-2019

Kültür Sanat Kursları 2017-2018

Kültür Sanat Kursları 2016-2017

Kültür Sanat Kursları 2015-2016

Kültür Sanat Kursları 2014-2015

Toprakla Şiir Yazmak

Mevlana’nın Aşk Çağrısı

Sıralama Seçenekleri

ELİSA ZONARO'NUN İSTANBUL'U

“O AĞAÇ” Mehmed Özçay Fotoğraf Sergisi

İnsanlığın Evrensel Yıkımı - Filistin Mücadelesi

Resimlerle “15 TEMMUZ” Sergisi

Lalezar - Rauf Tuncer

Geleceğin Ustaları 10

Fahreddin Paşa Medine Müdafii

Artı'k Sanat - Metin Aşoğlu

Yıl Sonu Kataloğu 2022 - 2023

Yıl Sonu Kataloğu 2021 - 2022

Yıl Sonu Kataloğu 2020 - 2021

ZKS Kültür Sanat Yıllığı 2023

Edebiyat ve Milli Mücadele Sempozyumu

“Yâ Şehr-i Ramazan” Hat Sergisi

Derin Yüzey - İlhan Aydan

Yeldeğirmenlerine Karşı - M. Zahit Büyükişliyen

Mohammed Imad Sergisi

Asker ve Ressam - Mehmet Ali Laga

Fevzi Karakoç - At'a Senfoni

Geleceğin Şifreleri - Hüsamettin Koçan

Mükemmel Boşluk - Hakan Şarkdemir Resim Sergisi

Formreform - İsmet Yedikardeş Retrospektifi

Hattat Mustafa Halim Özyazıcı

Kitaplar ve Kağıtlar

10 Yılda Yarışma Fotoğrafları Seçkisi

Mebus ve Şair Mehmet Âkif Ersoy

Zeytinburnu'nun 50 Yılı

Kültür ve Sanat Hayatımızda Ebüzziya Ailesi

Eski Evler ve Sokaklar

Medeniyetler Kapısı Mardin

Sanat ve Yaşamın İzinde

Şehre Tarih Düşmek

İrem Minyatür Sergisi

Sübhan Tespih Sergisi

Afrika’da Alınteri

Hakimiyet-i Milliye Timsali Bayrak

Gölgenin Tasarımı

Tophane İşi Lülecilik

Yerler ve Gökler Minyatür Sergisi

Katman Kat-ı Sergisi

Kültürel Semboller

Harflerin İzinde Hat Sergisi

Geleneğe Çağdaş Yorumlar

Bizde ve Dünyada Madalya Heykeltıraşlığı

Uluslararası Cam ve Kağıt Sanatları Sergisi

Geçmişten Günümüze Neyzen Emin Dede

Hayattan İzler Resim Sergisi

Ebruda İstanbul Düşleri Sergisi

Taner Alakuş ve Öğrencileri Minyatür Sergisi

Altın Laleler Ebru Sergisi

Sıralama Seçenekleri

ELİSA ZONARO'NUN İSTANBUL'U

“O AĞAÇ” Mehmed Özçay Fotoğraf Sergisi

İnsanlığın Evrensel Yıkımı - Filistin Mücadelesi

2024 - 2025 Kültür Ve Sanat Kursları

Resimlerle “15 TEMMUZ” Sergisi

Zeytinburnun'nda Ramazan 2024

Lalezar - Rauf Tuncer

Karne Festivali 2024

Geleceğin Ustaları 10

Fahreddin Paşa Medine Müdafii

Artı'k Sanat - Metin Aşoğlu

Kültür Sanat Kursları 2023 - 2024

Yıl Sonu Kataloğu 2022 - 2023

Yıl Sonu Kataloğu 2021 - 2022

Yıl Sonu Kataloğu 2020 - 2021

ZKS Kültür Sanat Yıllığı 2023

3. ON5SIFIR7 FİLM HAFTASI

Mayıs - Haziran 2023

Edebiyat ve Milli Mücadele Sempozyumu

“Yâ Şehr-i Ramazan” Hat Sergisi

Derin Yüzey - İlhan Aydan

Zeytinburnun'nda Ramazan 2023

Yeldeğirmenlerine Karşı - M. Zahit Büyükişliyen

Mohammed Imad Sergisi

Asker ve Ressam - Mehmet Ali Laga

Fevzi Karakoç - At'a Senfoni

Kültür Sanat Kursları 2022-2023

Kültür Sanat Kursları 2021-2022

Geleceğin Şifreleri - Hüsamettin Koçan

Mayıs - Haziran 2022

Mükemmel Boşluk - Hakan Şarkdemir Resim Sergisi

Formreform - İsmet Yedikardeş Retrospektifi

Hattat Mustafa Halim Özyazıcı

Kitaplar ve Kağıtlar

10 Yılda Yarışma Fotoğrafları Seçkisi

Mayıs - Haziran 2021

Mebus ve Şair Mehmet Âkif Ersoy

Zeytinburnu'nun 50 Yılı

Kültür ve Sanat Hayatımızda Ebüzziya Ailesi

Kültür Sanat Kursları 2020-2021

Eski Evler ve Sokaklar

Medeniyetler Kapısı Mardin

Sanat ve Yaşamın İzinde

Kültür Sanat Kursları 2019-2020

Şehre Tarih Düşmek

Kültür Sanat Kursları 2018-2019

Kültür Sanat Kursları 2017-2018

İrem Minyatür Sergisi

Sübhan Tespih Sergisi

Afrika’da Alınteri

Hakimiyet-i Milliye Timsali Bayrak

Kültür Sanat Kursları 2016-2017

Gölgenin Tasarımı

Tophane İşi Lülecilik

Yerler ve Gökler Minyatür Sergisi

Katman Kat-ı Sergisi

Kültürel Semboller

Kültür Sanat Kursları 2015-2016

Kültür Sanat Kursları 2014-2015

Harflerin İzinde Hat Sergisi

Toprakla Şiir Yazmak

Geleneğe Çağdaş Yorumlar

Mevlana’nın Aşk Çağrısı

Bizde ve Dünyada Madalya Heykeltıraşlığı

Uluslararası Cam ve Kağıt Sanatları Sergisi

Geçmişten Günümüze Neyzen Emin Dede

Hayattan İzler Resim Sergisi

Ebruda İstanbul Düşleri Sergisi

Taner Alakuş ve Öğrencileri Minyatür Sergisi

Altın Laleler Ebru Sergisi

Kapat
zksm
zeytinburnu belediyesi
Bizi Sosyal Medyadan Takip Edin