Haydar Ergülen: Cemal Süreya 80' lerden sonra "Kürdüm" diyebildi.

25 Şubat 2014

Haydar Ergülen: Cemal Süreya 80’lerden sonra ‘Kürdüm’ diyebildi. Şair Haydar Ergülen, Zeytinburnu Kültür ve Sanat Merkezi’nde gerçekleştirdiği Şairin Yaşamı seminer dizisinde “Gül” şiiriyle ikinci yeni hareketinin önde gelen şairlerinden ve kuramcılarından sayılan Cemal Süreya’yı anlattı.

Haydar Ergülen konuşmasına “Cemal Süreya’nın herkes tarafından sevilmesi onun bir şiir ağabeyi olduğunu gösteriyor.” sözleriyle başladı. 1938 yılında henüz 7 yaşında Dersim’den ailesiyle birlikte sürgün edilen Cemal Süreya’nın, maruz kaldığı travma sonucu mahçup bir şair olduğunu anlatan Ergülen; “Bir Cemal Süreya yoktur, pek çok Cemal Süreya vardır. Bir ara eşi olmuş olan öykücü Tomris Uyar’da bunu söylüyor. Benim de fikrim bu şekilde. Cemal Süreya farklı okumalara açık bir şairdir. Kimliğinde, küçük yaşta ailesiyle birlikte sürgün edilmesinden gelen bir mahcubiyet olduğunu düşünüyorum. Maruz kaldığı travma kendisinde bu etkiye sebep olmuştur. “dedi. İkinci yeni hareketinin kurucularından olan Cemal Süreya’nın, hareketin diğer kurucuları Sezai Karakoç ve Ece Ayhan ile aynı okulda okuduğunu anlatan Ergülen; “Üç şair aynı şekilde parasız yatılı okuyorlar ve orada tanışıyorlar. Ünsal Oskay’ın “Şiirin Üç Parasız Yatılısı” yazısını okumak gerekir. Bu üç şair, devlet okulunda parasız okudukları halde, daha sonra yaşamlarını devletle sorunlu olarak geçirmişlerdir. Hatırlarsanız Sezai Karakoç yakın zamanda kendisine Cumhurbaşkanlığı tarafından verilen ödülü almamıştır. Ece Ayhan ise kaymakamlıktan erken yaşta ayrılmıştır. Cemal Süreya ise Darphane müdürüyken kendisine zorla bakanların bile girmemesi gereken gizli bir arşivi açtıran bakan Yılmaz Ergenekon’a, “Size her şeyi açabiliriz, ama bir şeyi asla.” demiş, bakanın “Neyi?” sorusuna ise “Gönlümüzü” cevabını verdiği için ertesi gün görevden alınmıştır. Üçü de devlet dersinde kalmamış şairlerdir.” Cemal Süreya’nın ikinci yeni hareketinin en önemli şiiri olarak gösterilen “Gül” şiiri hakkındaki düşüncelerini dinleyicilerine anlatan Haydar Ergülen; “Buu şiirde ikinci yeniden ziyade, birinci yeninin ve Atilla İlhan’ın etkisi olduğunu düşünüyorum. Bana göre Cemal Süreya’yı ifade eden bir şiir değil. Cemal Süreya’yı çok sevmeme rağmen bu şiirinden pek hazetmem.” Dedi. Haydar Ergülen, diğer ikinci yeni şairlerinin siyasi düşüncelerinin şiirlerinde ve yaşamlarında dışa vurduğu halde, Cemal Süreya’nın şiirlerinde bu yönünün örtülü olmasını ise şu sözleriyle dinleyicilerine anlattı: “Cemal Süreya’nın şiirine sürgünlüğü dahildir. Siyasi görüşü örtüktür. Ancak 1980’den sonra Kürt olduğunu ve Kürtçe öğrenmek istediğini söyleyebilmiştir. Ben kendisi ile tanıştıktan sonra her görüştüğümüzde bu konular hakkında konuşmaya çalışırdım, asla konuşmazdı. Konuyu değiştirirdi. Kimliğini ölünceye kadar sakladı. Yalnız bir şiirinde bu kimliğin dışa vurulduğunu görüyorum. “Akan Zaman Değil Mesafelerdir şiirinde tutumunu ortaya koymuştur.” Haydar Ergülen; Şairin Yaşamı seminerinin 27 Mart Pazartesi, saat 19.00’da gerçekleşecek bölümünde ikinci yeni hareketinin önemli şairlerinden Sezai Karakoç’u anlatacak.

Etkinlikleri Pdf Olarak İndir

Seçmiş olduğunuz ay ile ilgili tüm etkinlikleri katalogdan görebilirsiniz

Kasım 2024 Ayı
Broşürü

Hemen İndir

Sıralama Seçenekleri

2024 - 2025 Kültür Ve Sanat Kursları

Zeytinburnun'nda Ramazan 2024

Karne Festivali 2024

Kültür Sanat Kursları 2023 - 2024

3. ON5SIFIR7 FİLM HAFTASI

Mayıs - Haziran 2023

Zeytinburnun'nda Ramazan 2023

Kültür Sanat Kursları 2022-2023

Kültür Sanat Kursları 2021-2022

Mayıs - Haziran 2022

Mayıs - Haziran 2021

Kültür Sanat Kursları 2020-2021

Kültür Sanat Kursları 2019-2020

Kültür Sanat Kursları 2018-2019

Kültür Sanat Kursları 2017-2018

Kültür Sanat Kursları 2016-2017

Kültür Sanat Kursları 2015-2016

Kültür Sanat Kursları 2014-2015

Toprakla Şiir Yazmak

Mevlana’nın Aşk Çağrısı

Sıralama Seçenekleri

ELİSA ZONARO'NUN İSTANBUL'U

“O AĞAÇ” Mehmed Özçay Fotoğraf Sergisi

İnsanlığın Evrensel Yıkımı - Filistin Mücadelesi

Resimlerle “15 TEMMUZ” Sergisi

Lalezar - Rauf Tuncer

Geleceğin Ustaları 10

Fahreddin Paşa Medine Müdafii

Artı'k Sanat - Metin Aşoğlu

Yıl Sonu Kataloğu 2022 - 2023

Yıl Sonu Kataloğu 2021 - 2022

Yıl Sonu Kataloğu 2020 - 2021

ZKS Kültür Sanat Yıllığı 2023

Edebiyat ve Milli Mücadele Sempozyumu

“Yâ Şehr-i Ramazan” Hat Sergisi

Derin Yüzey - İlhan Aydan

Yeldeğirmenlerine Karşı - M. Zahit Büyükişliyen

Mohammed Imad Sergisi

Asker ve Ressam - Mehmet Ali Laga

Fevzi Karakoç - At'a Senfoni

Geleceğin Şifreleri - Hüsamettin Koçan

Mükemmel Boşluk - Hakan Şarkdemir Resim Sergisi

Formreform - İsmet Yedikardeş Retrospektifi

Hattat Mustafa Halim Özyazıcı

Kitaplar ve Kağıtlar

10 Yılda Yarışma Fotoğrafları Seçkisi

Mebus ve Şair Mehmet Âkif Ersoy

Zeytinburnu'nun 50 Yılı

Kültür ve Sanat Hayatımızda Ebüzziya Ailesi

Eski Evler ve Sokaklar

Medeniyetler Kapısı Mardin

Sanat ve Yaşamın İzinde

Şehre Tarih Düşmek

İrem Minyatür Sergisi

Sübhan Tespih Sergisi

Afrika’da Alınteri

Hakimiyet-i Milliye Timsali Bayrak

Gölgenin Tasarımı

Tophane İşi Lülecilik

Yerler ve Gökler Minyatür Sergisi

Katman Kat-ı Sergisi

Kültürel Semboller

Harflerin İzinde Hat Sergisi

Geleneğe Çağdaş Yorumlar

Bizde ve Dünyada Madalya Heykeltıraşlığı

Uluslararası Cam ve Kağıt Sanatları Sergisi

Geçmişten Günümüze Neyzen Emin Dede

Hayattan İzler Resim Sergisi

Ebruda İstanbul Düşleri Sergisi

Taner Alakuş ve Öğrencileri Minyatür Sergisi

Altın Laleler Ebru Sergisi

Sıralama Seçenekleri

ELİSA ZONARO'NUN İSTANBUL'U

“O AĞAÇ” Mehmed Özçay Fotoğraf Sergisi

İnsanlığın Evrensel Yıkımı - Filistin Mücadelesi

2024 - 2025 Kültür Ve Sanat Kursları

Resimlerle “15 TEMMUZ” Sergisi

Zeytinburnun'nda Ramazan 2024

Lalezar - Rauf Tuncer

Karne Festivali 2024

Geleceğin Ustaları 10

Fahreddin Paşa Medine Müdafii

Artı'k Sanat - Metin Aşoğlu

Kültür Sanat Kursları 2023 - 2024

Yıl Sonu Kataloğu 2022 - 2023

Yıl Sonu Kataloğu 2021 - 2022

Yıl Sonu Kataloğu 2020 - 2021

ZKS Kültür Sanat Yıllığı 2023

3. ON5SIFIR7 FİLM HAFTASI

Mayıs - Haziran 2023

Edebiyat ve Milli Mücadele Sempozyumu

“Yâ Şehr-i Ramazan” Hat Sergisi

Derin Yüzey - İlhan Aydan

Zeytinburnun'nda Ramazan 2023

Yeldeğirmenlerine Karşı - M. Zahit Büyükişliyen

Mohammed Imad Sergisi

Asker ve Ressam - Mehmet Ali Laga

Fevzi Karakoç - At'a Senfoni

Kültür Sanat Kursları 2022-2023

Kültür Sanat Kursları 2021-2022

Geleceğin Şifreleri - Hüsamettin Koçan

Mayıs - Haziran 2022

Mükemmel Boşluk - Hakan Şarkdemir Resim Sergisi

Formreform - İsmet Yedikardeş Retrospektifi

Hattat Mustafa Halim Özyazıcı

Kitaplar ve Kağıtlar

10 Yılda Yarışma Fotoğrafları Seçkisi

Mayıs - Haziran 2021

Mebus ve Şair Mehmet Âkif Ersoy

Zeytinburnu'nun 50 Yılı

Kültür ve Sanat Hayatımızda Ebüzziya Ailesi

Kültür Sanat Kursları 2020-2021

Eski Evler ve Sokaklar

Medeniyetler Kapısı Mardin

Sanat ve Yaşamın İzinde

Kültür Sanat Kursları 2019-2020

Şehre Tarih Düşmek

Kültür Sanat Kursları 2018-2019

Kültür Sanat Kursları 2017-2018

İrem Minyatür Sergisi

Sübhan Tespih Sergisi

Afrika’da Alınteri

Hakimiyet-i Milliye Timsali Bayrak

Kültür Sanat Kursları 2016-2017

Gölgenin Tasarımı

Tophane İşi Lülecilik

Yerler ve Gökler Minyatür Sergisi

Katman Kat-ı Sergisi

Kültürel Semboller

Kültür Sanat Kursları 2015-2016

Kültür Sanat Kursları 2014-2015

Harflerin İzinde Hat Sergisi

Toprakla Şiir Yazmak

Geleneğe Çağdaş Yorumlar

Mevlana’nın Aşk Çağrısı

Bizde ve Dünyada Madalya Heykeltıraşlığı

Uluslararası Cam ve Kağıt Sanatları Sergisi

Geçmişten Günümüze Neyzen Emin Dede

Hayattan İzler Resim Sergisi

Ebruda İstanbul Düşleri Sergisi

Taner Alakuş ve Öğrencileri Minyatür Sergisi

Altın Laleler Ebru Sergisi

Kapat
zksm
zeytinburnu belediyesi
Bizi Sosyal Medyadan Takip Edin