article/header_images/c1fef21f17734c3aa453d0ef004560c6.PNGarticle/featured_images/5c7cda62af044ffaa870a07aadb56ed1.PNG

İslam Düşüncesi / 22 Şubat Pazartesi

24 Şubat 2021
youtube-icon

Prof. Dr. Ömer Türker Zeytinburnu Kültür Sanat’ta Gerçekleşen Seminer Dizisinin Bu Ayki Oturumunda “İslam’da Eleştirel Düşüncenin Yöntemleşmesi: Fahredddîn Râzî Geleneği” Üzerine Konuştu

Ömer Türker İslam düşünce geleneğinde eleştirel düşüncenin yöntemi meselesini konuşacağız diyerek seminerine başladı. Eleştirel düşüncenin yöntemleşmesi derken Fahredddîn Râzî ile başlayan süreç kastedilir. İslam düşünce tarihi genel olarak Gazzâlî milat kabul edilerek mütekaddimûn ve müteahhirûn (öncekiler ve sonrakiler) olarak iki döneme ayrılır. Eşarî kelamının ayrımı olan bu dönemlendirme, İslam düşüncesinin hem diğer kelam okullarını ve felsefe tarihlerini hem de kelam dışındaki disiplinleri de etkiler. Bu noktada Gazzâlî kelam, felsefe, tasavvuf ve bâtınîliğin hakikat iddiasını ve yöntemlerini değerlendirerek bazı dönüşümlere yol açtığı için önemlidir.

İlk olarak Gazzâlî, Cüveynî’nin önceki kelamcıların yöntemleri üzerine olan eleştirilerini kelama tatbik etmesi nedeniyle önemlidir. Cüveynî el-Burhan adlı fıkıh usulü kitabında kelamcıların kullandığı kıyas uygulamalarını eleştirir fakat herhangi bir eserinde kendi eleştirilerini kelamî veçhelerden tatbik etmemiştir. Gazzâlî el-İktisâd fi’l-itikâd eseri, Cüveynî’nin eleştirilerinin karşılık bulduğu ilk kelam eseridir.

İkinci olarak Gazzâlî’nin felsefe eleştirilerinde muhatap aldığı kitlenin değişmiş olduğunu söyledi Türker. Gazzâlî Tehâfütü’l-felâsife adlı eserinde, yirmi meselede filozofların görüşlerini eleştirir. Bu yirmi meselenin üçünde filozofların küfre, on yedi meselede de delalete düştüklerini belirtir. Eleştiriler felsefenin yetkinlik ve saygınlığını yitirmesine neden olmaktan ziyade, daha da yaygınlık kazanmasına neden olmuştur. Kelamcılar süreç içerisinde felsefe ile geçirdikleri mesaiyi arttırmış, İbn Sînâ şârihi olmuşlardır. Gazzâlî ilk kez kelam odağını farklı kelam fırkaları ve diğer dinlerden felsefeye yöneltmiştir. Sonraki kelamcılarda Gazzâlî’nin eleştirel tavrını sürdürmüş, ondan farklı olarak eleştirel tavırlarını teorik seviyede tutmuşlardır. Artık kelamcıların eserlerinde filozofların görüşleri yer almaya başlamış, Fahredddîn Râzî’den sonra kelam ve felsefenin seyrini etkileyecek dönüşüm başlamıştır.

Fahredddîn Râzî, Gazzâlî öncesi kelam ilminin temel düzenini korumuş fakat mesele sıralamasında düzenleme yapmıştır. Yaptığı düzenin esaslı özelliği, filozofların fiziksel dünyaya ilişkin bilimsel açıklamalarını kelama dâhil etmesi ve kelamcıların varlığa ilişkin açıklamalarını İbn Sînâ’nın varlık-mahiyet ve zorunlu-mümkün ayrımlarıyla zenginleştirmesidir. Râzî kelam ve felsefenin meselelerini birleştirdiği için felsefî görüşlerin eleştirilmesi ve yenilenmesi imkânı bu sayede doğmuştur. Bu yüzden Râzî ve takipçilerinin kelam kitapları daha önce felsefe ve kelam eserlerinde görülmeyen eleştiriler içermektedir.

Ömer Türker “Eleştiri Yapan Düşünürlerin Maksadı Herhangi Bir Bilgiye Ulaştıran Yöntemin Hakikaten O Bilgiyi Garanti Edip Etmediğinin Sağlamasını Yapmaktır”

Fahredddîn Râzî kelam ve Sînâ’nın felsefesinden yola çıkarak oluşturduğu eleştirel bir teori geliştirmiş. Bu teori kelamcıların ve filozofların görüşlerini eleştirmesine imkân vermekle birlikte esas olarak bir mesele hakkında psikolojik bir durum olarak kesinlik ve itminan hissi ile akıl yürütmenin hakikaten bilimsel olup olmadığı ayırt etme hedefindedir. Râzî’nin bulduğu yöntemi gereği bir görüşün tercihe şayan olması ile o görüşü destekleyen delillerin mantıksal değerini sağduyuya aykırı bir şekilde değerlendirdiği görülmektedir. Bu yöntemi sonraki süreçte önemli bir sonuç doğurmuştur. Bir mesele üzerine diyalektik gücü ile delillendirilen görüşün doğruluğu arasında ilişki bulunmadığı düşüncesi, takipçileri tarafından yöntemleştirilmiştir.

Fahredddîn Râzî hem kelamı yeniden düzenlemiş hem de Sînâ’da en güçlü ifadesini bulan Meşşâî felsefeyi düzenleyerek sistemleştirmiştir. Bu nedenle Râzî sonrasında, onun düşüncelerinden bağımsız bir kelam ve felsefe geleneği yoktur. Râzî dikkate alınmadan da 12. yüzyıl sonrasındaki kelam ve felsefenin tarihini kavramak zordur. Felsefe ve kelam eserleri Râzî’nin sorduğu sorularla şekillenmiş, kelam ve felsefenin yeni klasikleri onun yaklaşımını benimseyen düşünürler tarafından kaleme alınmıştır. Bu yeni klasikler topluca değerlendirildiği zaman, eserlerin Anadolu’da hâkim olan bilim ve düşünce geleneğini Eşarîlik, Meşşâîlik ve Mâturîdîliğe bağladığı görülmektedir.

“Râzî ve Takipçileri Tarafından Başlatılan Eleştirel Düşünce, İslam’da Düşünce Geleneklerinin Yöntemleri ile İddiaları Arasındaki İlişkinin Sınandığı Tahkik Tavrının Başlamasına Yol Açmıştır”

Etkinlikleri Pdf Olarak İndir

Seçmiş olduğunuz ay ile ilgili tüm etkinlikleri katalogdan görebilirsiniz

Aralık 2024 Ayı
Broşürü

Hemen İndir

Sıralama Seçenekleri

2024 - 2025 Kültür Ve Sanat Kursları

Zeytinburnun'nda Ramazan 2024

Karne Festivali 2024

Kültür Sanat Kursları 2023 - 2024

3. ON5SIFIR7 FİLM HAFTASI

Mayıs - Haziran 2023

Zeytinburnun'nda Ramazan 2023

Kültür Sanat Kursları 2022-2023

Kültür Sanat Kursları 2021-2022

Mayıs - Haziran 2022

Mayıs - Haziran 2021

Kültür Sanat Kursları 2020-2021

Kültür Sanat Kursları 2019-2020

Kültür Sanat Kursları 2018-2019

Kültür Sanat Kursları 2017-2018

Kültür Sanat Kursları 2016-2017

Kültür Sanat Kursları 2015-2016

Kültür Sanat Kursları 2014-2015

Toprakla Şiir Yazmak

Mevlana’nın Aşk Çağrısı

Sıralama Seçenekleri

“VAVEYLA” Turgay Sarı Resim Sergisi

ELİSA ZONARO'NUN İSTANBUL'U

“O AĞAÇ” Mehmed Özçay Fotoğraf Sergisi

İnsanlığın Evrensel Yıkımı - Filistin Mücadelesi

Resimlerle “15 TEMMUZ” Sergisi

Lalezar - Rauf Tuncer

Geleceğin Ustaları 10

Fahreddin Paşa Medine Müdafii

Artı'k Sanat - Metin Aşoğlu

Yıl Sonu Kataloğu 2022 - 2023

Yıl Sonu Kataloğu 2021 - 2022

Yıl Sonu Kataloğu 2020 - 2021

ZKS Kültür Sanat Yıllığı 2023

Edebiyat ve Milli Mücadele Sempozyumu

“Yâ Şehr-i Ramazan” Hat Sergisi

Derin Yüzey - İlhan Aydan

Yeldeğirmenlerine Karşı - M. Zahit Büyükişliyen

Mohammed Imad Sergisi

Asker ve Ressam - Mehmet Ali Laga

Fevzi Karakoç - At'a Senfoni

Geleceğin Şifreleri - Hüsamettin Koçan

Mükemmel Boşluk - Hakan Şarkdemir Resim Sergisi

Formreform - İsmet Yedikardeş Retrospektifi

Hattat Mustafa Halim Özyazıcı

Kitaplar ve Kağıtlar

10 Yılda Yarışma Fotoğrafları Seçkisi

Mebus ve Şair Mehmet Âkif Ersoy

Zeytinburnu'nun 50 Yılı

Kültür ve Sanat Hayatımızda Ebüzziya Ailesi

Eski Evler ve Sokaklar

Medeniyetler Kapısı Mardin

Sanat ve Yaşamın İzinde

Şehre Tarih Düşmek

İrem Minyatür Sergisi

Sübhan Tespih Sergisi

Afrika’da Alınteri

Hakimiyet-i Milliye Timsali Bayrak

Gölgenin Tasarımı

Tophane İşi Lülecilik

Yerler ve Gökler Minyatür Sergisi

Katman Kat-ı Sergisi

Kültürel Semboller

Harflerin İzinde Hat Sergisi

Geleneğe Çağdaş Yorumlar

Bizde ve Dünyada Madalya Heykeltıraşlığı

Uluslararası Cam ve Kağıt Sanatları Sergisi

Geçmişten Günümüze Neyzen Emin Dede

Hayattan İzler Resim Sergisi

Ebruda İstanbul Düşleri Sergisi

Taner Alakuş ve Öğrencileri Minyatür Sergisi

Altın Laleler Ebru Sergisi

Sıralama Seçenekleri

“VAVEYLA” Turgay Sarı Resim Sergisi

ELİSA ZONARO'NUN İSTANBUL'U

“O AĞAÇ” Mehmed Özçay Fotoğraf Sergisi

İnsanlığın Evrensel Yıkımı - Filistin Mücadelesi

2024 - 2025 Kültür Ve Sanat Kursları

Resimlerle “15 TEMMUZ” Sergisi

Zeytinburnun'nda Ramazan 2024

Lalezar - Rauf Tuncer

Karne Festivali 2024

Geleceğin Ustaları 10

Fahreddin Paşa Medine Müdafii

Artı'k Sanat - Metin Aşoğlu

Kültür Sanat Kursları 2023 - 2024

Yıl Sonu Kataloğu 2022 - 2023

Yıl Sonu Kataloğu 2021 - 2022

Yıl Sonu Kataloğu 2020 - 2021

ZKS Kültür Sanat Yıllığı 2023

3. ON5SIFIR7 FİLM HAFTASI

Mayıs - Haziran 2023

Edebiyat ve Milli Mücadele Sempozyumu

“Yâ Şehr-i Ramazan” Hat Sergisi

Derin Yüzey - İlhan Aydan

Zeytinburnun'nda Ramazan 2023

Yeldeğirmenlerine Karşı - M. Zahit Büyükişliyen

Mohammed Imad Sergisi

Asker ve Ressam - Mehmet Ali Laga

Fevzi Karakoç - At'a Senfoni

Kültür Sanat Kursları 2022-2023

Kültür Sanat Kursları 2021-2022

Geleceğin Şifreleri - Hüsamettin Koçan

Mayıs - Haziran 2022

Mükemmel Boşluk - Hakan Şarkdemir Resim Sergisi

Formreform - İsmet Yedikardeş Retrospektifi

Hattat Mustafa Halim Özyazıcı

Kitaplar ve Kağıtlar

10 Yılda Yarışma Fotoğrafları Seçkisi

Mayıs - Haziran 2021

Mebus ve Şair Mehmet Âkif Ersoy

Zeytinburnu'nun 50 Yılı

Kültür ve Sanat Hayatımızda Ebüzziya Ailesi

Kültür Sanat Kursları 2020-2021

Eski Evler ve Sokaklar

Medeniyetler Kapısı Mardin

Sanat ve Yaşamın İzinde

Kültür Sanat Kursları 2019-2020

Şehre Tarih Düşmek

Kültür Sanat Kursları 2018-2019

Kültür Sanat Kursları 2017-2018

İrem Minyatür Sergisi

Sübhan Tespih Sergisi

Afrika’da Alınteri

Hakimiyet-i Milliye Timsali Bayrak

Kültür Sanat Kursları 2016-2017

Gölgenin Tasarımı

Tophane İşi Lülecilik

Yerler ve Gökler Minyatür Sergisi

Katman Kat-ı Sergisi

Kültürel Semboller

Kültür Sanat Kursları 2015-2016

Kültür Sanat Kursları 2014-2015

Harflerin İzinde Hat Sergisi

Toprakla Şiir Yazmak

Geleneğe Çağdaş Yorumlar

Mevlana’nın Aşk Çağrısı

Bizde ve Dünyada Madalya Heykeltıraşlığı

Uluslararası Cam ve Kağıt Sanatları Sergisi

Geçmişten Günümüze Neyzen Emin Dede

Hayattan İzler Resim Sergisi

Ebruda İstanbul Düşleri Sergisi

Taner Alakuş ve Öğrencileri Minyatür Sergisi

Altın Laleler Ebru Sergisi

Kapat
zksm
zeytinburnu belediyesi
Bizi Sosyal Medyadan Takip Edin